tag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post3434724294033574000..comments2023-10-23T19:58:29.295+02:00Comments on Seved Monke Ajneståhl: Om Förbifarten och mer bilförakt från MPSeved Monke Ajneståhlhttp://www.blogger.com/profile/05834648536011173723noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-66309046995906590972009-09-21T23:16:06.222+02:002009-09-21T23:16:06.222+02:00Förbifarten kommer att kosta minst det dubbla mot ...Förbifarten kommer att kosta minst det dubbla mot vad Vägverkat säger (glädjekalkyler brukar förekomma vid vägbyggen, Norra länken beräknades kosta 2 miljarder och är nu uppe i drygt 11). Dessutom är Förbifarten onödig då de flesta ska in till stan. Miljöskador på grönområden och klimatutsläpp på det talar för sig själv. Förbifarten är en pappersprodukt från 60-talet som ännu lever hos vissa.Anders Tranbergnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-72097949696775620262009-09-10T13:25:32.841+02:002009-09-10T13:25:32.841+02:00Jocke,
Varje enskild bil släpper väl inte ut mer?...Jocke,<br /><br />Varje enskild bil släpper väl inte ut mer? Även om bilismen som helhet gör det.<br /><br />Om du inte skippar villaboende och tvångsförflyttar folk till stationsnära höghus kommer du inte kunna bygga kollektivtrafik som lockar över bilisterna.<br /><br />Framtida byggande i Stockholmsregionen koncentreras avsiktligt till stationsnära lägen just för att främja kollektivtrafik. Men det löser inte de problem vi redan har, och absolut inte inom de närmsta 20 åren.Martin Ängebyhttps://www.blogger.com/profile/16900661108701799422noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-83044480882557130642009-09-10T13:19:24.553+02:002009-09-10T13:19:24.553+02:00Förbifarten byggs inte för att folk ska kunna köra...Förbifarten byggs inte för att folk ska kunna köra till sin sommarstuga på den. Den byggs för att svälja de enorma trafikmängder som blir resultatet av att folk måste ta bilen till jobbet eftersom det inte finns bra alternativ.<br /><br />Och det handlar inte om att "straffa" personer som inte har bra kollektivtrafik att tillgå. Tanken är ju just att bygga ut kollektivtrafiken istället för att bygga en gigantisk motorväg med start- och slutpunkter långt från innerstan, där de flesta arbetar. Lösningen är ju självklart att ordna bra kollektivtrafik till de som bor i områden som inte har det.<br /><br />Angående argumentet "Bilarna kommer snart vara miljövänliga - vi kan bygga motorvägarna redan nu", så hörde jag exakt samma argument för 20 år sedan. Bilarna släpper ut mer koldioxid idag än de gjorde då...Jockenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-88960351864709259142009-09-06T20:26:52.400+02:002009-09-06T20:26:52.400+02:00Anders, du bekräftar det jag skriver, att miljöpar...Anders, du bekräftar det jag skriver, att miljöpartister är bilfientliga. <br /><br />Hur ska människor som inte bor i områden med bra kollektivtrafik ta sig fram? Varför ska de straffas? Vill du att Norrland ska avbefolkas vilket blir resultatet om ni mp får sin vilja igenom och tvingar alla att åka kollektivt. <br /><br />Just nu har MP medvind i opinionen p g a skrämselpropaganda. Varför inte bejaka teknisk utveckling istället och göra en verklig insats för miljön? <br /><br />Mvh<br /><br />SevedSeved Monke Ajneståhlhttps://www.blogger.com/profile/05834648536011173723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-62643418637173603972009-09-06T10:38:34.414+02:002009-09-06T10:38:34.414+02:00Jodå Anders, om tidvinsterna är stora kan det vara...Jodå Anders, om tidvinsterna är stora kan det vara resurssnålt, och produktivitetshöjande, att mobiliteten är hög (att åka runt i skrot som du uttrycker det. Bara det ordvalet visar att du dra slutsatserna innan du fört resonemangen).<br /><br />Naturligtvis ska vi bygga våra städer täta så att kollektivtrafiklösningar betalar sig.Martin Ängebyhttps://www.blogger.com/profile/16900661108701799422noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-80135305805838643292009-09-06T09:54:09.233+02:002009-09-06T09:54:09.233+02:00Oavsett om bilarna släpper ut CO2 år 2020 eller in...Oavsett om bilarna släpper ut CO2 år 2020 eller inte så är bilen ett extremt resursslöande sätt att ta sig fram. Det blir aldrig resurssnålt att använda två ton skrot för att transportera 80 kilo människa. Och när oljan tar slut kommer energitillgången inte vara närapå obegränsad som nu, vilket innebär att det riskerar att driva upp energipriserna, och hota oss på andra sätt. Alltså är kollektivtrafik det mest solidariska för alla parter.Anders Schröderhttps://www.blogger.com/profile/01732829207157362163noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-47821841066088765572009-09-05T15:30:22.107+02:002009-09-05T15:30:22.107+02:00Abelsson, om du nu är trafikplanerare borde du vet...Abelsson, om du nu är trafikplanerare borde du veta att köerna på essingeleden släpper ut långt mer är dubbelt så mycket flytande trafik på två leder. Beräkningarna för RUFS2010 visar tydligt på detta. Du borde ha högre respekt för din egen profession.<br /><br />Förbifarten stöder regionans flerkärnighet, tre stora utvecklingsområden för tät bebyggelse med arbetsplatser och bostäder. Nämligen Flemingsberg, Skärholmen/Kungens Kurva och Kista/Häggvik.<br /><br />Mycket har hänt med trafiken sedan 1992.<br /><br />Martin ÄngebyMartin Ängebyhttps://www.blogger.com/profile/16900661108701799422noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-81184322030288675512009-09-05T09:51:23.343+02:002009-09-05T09:51:23.343+02:00Jag tror inte det är lösningen Andreas.
Men viss...Jag tror inte det är lösningen Andreas. <br /><br />Men visst, fler incitament för att folk ska köpa miljövänliga bilar är självklart en nödvändighet. Det skulle leda till att bilföretagen skyndar på utvecklingen av bilar som inte förstör miljön. <br /><br />Men vi kan inte vänta ut detta, då kommer Stockholm att stanna i utvecklingen. Det är bland annat därför jag anser att förbifarten behövs. <br /><br />Mvh <br /><br />SevedSeved Monke Ajneståhlhttps://www.blogger.com/profile/05834648536011173723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-66489433515768683392009-09-04T18:21:43.126+02:002009-09-04T18:21:43.126+02:00Seved Monke: Så vi ska bara bygga en svindyr väg o...Seved Monke: Så vi ska bara bygga en svindyr väg och hoppas att bilar inte drivs av fossila bränslen om tio år? <br /><br />Varför inte göra tvärtom och få bort fossila bränslen först så att vi har det avklarat?Andreasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-76760967978583429442009-09-04T12:45:21.286+02:002009-09-04T12:45:21.286+02:00Ok, Björn, jag förstår. Men tror du bilarna 2020 k...Ok, Björn, jag förstår. Men tror du bilarna 2020 kommer släppa ut så någon koldioxid? <br /><br />Mvh<br /><br />SevedSeved Monke Ajneståhlhttps://www.blogger.com/profile/05834648536011173723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-77758438297638623542009-09-04T11:25:49.457+02:002009-09-04T11:25:49.457+02:00Nu handlar ju denna diskussion just om trafiken i ...Nu handlar ju denna diskussion just om trafiken i Stockholm, där det är lätt att åka kollektivt (70 procent av arbetsresorna till innerstaden under högtrafik sker kollektivt). Bilen är bra på landet, men stora städer kan aldrig trafikförsörjas med biltrafik. Det är bara genom trängselavgifter och kollektivtrafik som man kan minska trängseln i Stockholm.<br /><br />Den nu planerade trafikleden (som missvisande kallas "förbifart Stockholm", trots att det handlar om en regional trafikled för att binda samman norra och södra delen av Stockholms län) kommer inte att minska trängseln på Essingeleden eller i övriga delar av länet, den kommer att öka biltrafiken i regionen och den kommer under åtskilliga år att öka utsläppen av koldioxid.<br /><br />Björn Abelsson<br />Trafikplanerare som redan 1992 utredde Västerleden, som den hette då.Björn Abelssonhttps://www.blogger.com/profile/12027744491084092185noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-23202141571653671082009-09-04T11:04:48.346+02:002009-09-04T11:04:48.346+02:00Men vart ska bilarna ta vägen Rickard? Och de som ...Men vart ska bilarna ta vägen Rickard? Och de som är beroende av sina bilar? Varför inte en kombination av vägar och kollektivtrafik? Jag förstår inte MPs totala motstånd mot allt som har med biltrafik att göra. <br /><br />Mvh<br /><br />SevedSeved Monke Ajneståhlhttps://www.blogger.com/profile/05834648536011173723noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3034697370575585546.post-2894617121206696022009-09-04T10:53:28.262+02:002009-09-04T10:53:28.262+02:00Miljöparitet tror nog bara att 27 miljarder kollek...Miljöparitet tror nog bara att 27 miljarder kollektivtrafik gör mycket mer nytta (större framkomlighet) än en biltunnel.Rickardhttps://www.blogger.com/profile/10839879267153465971noreply@blogger.com