måndag 15 december 2008

Korståget mot förnuftet!

Oj vad kristna människor känner sig hotade. Överallt poppar det upp åsikter om allt som har med kristen moral att göra. Siewert Öholm lovebombar Sara Pahlin i direktsändning och vägrar kalla Livets Ord för en sekt. Ursäkta mig Siewert, men var har du varit de senaste 50 åren? Det finns väl inte en sund människa i Sverige idag som inte vet om att Livets Ord är en sekt.

Den kristna moralen bygger på tro. Kristna anser sig veta vad som är rätt och fel. Detta tycker jag är helt i sin sak. Jag anser också mig veta vad som är rätt och fel. Men skillnaden är att jag inte försöker göra mina åsikter till lag. Folk får tro vad dom vill. Men när vi stiftar lagar som ska gälla alla, troende och ateister så ska inte Bibeln finnas där som rättsnöre. På samma sätt som inte Koranen, Bhagavagita eller Den höges sång ska ligga som grund för dagens lagstifning.

Jag är inte antireligiös. Jag tycker att religiösa utryck är spännande och många blir hjälpa av att tro på högre makter. Detta är positivt. Men det måste vara del av den privata sfären. I ett mångkulturellt samhälle kan inte den ena religionen hävda att den är bättre än den andra. Detta kommer endast att skapa främlingsfientlighet och segregering.

Vi måste utgå från evidens när vi stiftar våra lagar. Detta innebär att när någon lag är förlegad så bör den bytas ut. Till exempel så stenar vi inte längre människor fastän det står i Bibeln. I ett modernt land kan en kvinna skilja sig från en man.

Kort sagt, i ett modernt samhälle ska inte religiösa värderingar ligga till grund för våra lagar.

Inga kommentarer: