onsdag 13 maj 2009

Lite förnuft tack, det handlar om människor... del 2


I DN idag kan vi läsa om att de som jobbar på sjukvårdsrådgivningen får 1000 kr i bonus om samtalen håller en snittid under 3,48 minuter. Innan 2008 tog ett samtal i snitt cirka sju minuter.

För en tid sen dog en treåring i tarmvred efter att mamman hade fått rådet att inte åka in till sjukhuset, trots att barnet hade jätteont i magen och blå läppar.

De gånger jag har ringt och bett om råd har jag varit orolig för någon i min närhet eller mig själv. Man vill ställa frågor och det sista man önskar är att bli bemött av en människa som så fort som möjligt vill avsluta samtalet. Det hela verkar väldigt ogenomtänkt. Låt det hela ta den tid det tar och låt inte ekonomiska incitament styra hur långt samtalet blir.

Och vad är det för arbetsmiljö att jobba i? För 1000 kronor extra i månaden ska de anställda stressa sig igenom varje dag på jobbet och skynda på samtal från oroliga människor.

Så ännu en uppmaning till ansvariga politiker: Tänk om!

Läs vad andra bloggare tycker: Birger Schlaug, Fia VG och Mitt i steget.

Inga kommentarer: