onsdag 19 augusti 2009

Kommunismens fall...


För 20 år sedan flydde de första människorna från östblocket. Två månader senare föll muren i Berlin och familjer kunde återförenas och människor fick sin frihet tillbaka. Jag var utbytesstudent i Minneapolis detta år och jag minns hur en av mina lärare, som var från Tyskland, började gråta i klassrummet dagen då muren föll.

De som idag hyllar kommuniststater som Kuba borde skämmas. Den kommunistiska ideologin ligger bakom miljontals mord. Det är skamligt att det i demokratier år 2009 finns människor som bekänner sig till denna ruttna, människofientliga ideologi.

Kommunism kommer aldrig att fungera, det är en bisarr utopi, och det är tragiskt att folk inte förstår detta. Hur många fler ska dö i rättvisans namn?

Min vän Fredrik Malm driver på sin blogg en kampanj som leder till eftertanke och är värd att följa.

Andra bloggar: Liberati, Dick Eriksson, Per Altenberg, Stockholmsflanören och Bloggen Bent.

1 kommentar:

DJ sa...

Kommunismen är inte bara dåligt. Glöm kommunismen i Ryssland och alla mord som har skett där. Kommunsimens idelogi är att alla ska vara lika, precis som många strövar efter idag.
Bara för att du har läst så mycket skit i böckerna om morden så betyder det inte att kommunismen är dåligt.
Jag är halvryss och halvkuban och har studerat i Historia och mest om mina länder i flera år och jag förstår varför alla hatar kommunismen. Men ändå vill alla ha en del av kommunismens idelogi; att alla ska vara lika. Alla för en och en för alla.