onsdag 14 oktober 2009

Bibliotek och sociala medier...


Kloka Madeleine Sjöstedt är som kulturborgarråd ansvarig för våra bibliotek i staden. Flera nya är på gång och gamla rustas upp. Jag tror detta är jätteviktigt. Inte bara för att våra bibliotek är en förutsättning för att kultur ska spridas men även som mötesplats. Jag skulle vilja se att bibliotekarierna blev utbildare och ögonöppnare. De skulle till exempel kunna visa människor hur de nya sociala medier som finns fungerar.

Vi är mitt uppe i en gigantisk kommunikationsrevolution och många är överhuvudtaget inte medvetna om detta. Framför allt mina föräldrars generation, som är födda på 40-talet. Många av dem ser Internet som ett forum där man hämtar fakta, gör sina bankärenden och skickar e-post. Interaktiviteten har gått som helt förbi. Mycket handlar om att de är rädda för det som är nytt. De menar ofta också att det är en tidstjuv. Jag anser detta är ett feltänk, hade våra pensionärer gett sig in på nätet och interagerat med varandra och andra hade dom tyckt det var jätteroligt. Dom måste bara våga prova.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu när jag ligger på sjukhus är jag stammis då det kommer till sjukhusbibblans dator eller datorn vid Fridhemsplans bibliotek. Det är jätteviktigt!

Erik Jennische sa...

Jag tror att du har helt rätt Seved. Biblioteken blir mer av mötesplatser kring litteratur och kultur, än plats för utlåning av fysiska böcker. för att de ska fylla den funktionen måste de finnas där medborgarna är och vara öppna när de har lust att gå dit. Just det är de viktigaste värdena i det arbete vi gör i staden just nu.

Erik

Seved Monke Ajneståhl sa...

Ja, jag tror som du Erik.

Ni gör ett lysande jobb, fortsätt med det!!

Seved