måndag 4 januari 2010

Våra riksdagsledamöter och sociala medier...

SvD skriver idag om hur våra riksdagsledamöter använder sociala medier. De tittar bland annat på twitter och konstaterar att de flesta politiker inte vet hur de ska använda mediet och de som använder twitter skriver om vad de äter till frukost och vilka artiklar de har skrivit i diverse papperstidningar.

Vi i nätverket Liberati har under drygt ett och ett halvt års tid försökt förklara för våra förtroendevalda att sociala medier inte ska ses som en megafon utan som en möjlighet till dialog. Tyvärr är våra förtroendevalda väldigt rädda för det som är nytt och därför trampar majoriteten av dem vidare i gamla spår. Några få har förstått vad det handlar om bland andra Folkpartiets Per Altenberg, Centerpartiets Frederick Federley och Moderaternas Kent Persson.

Att inte vilja ta åt sig dynamiken i de sociala medierna innebär två stora misstag.

För det första, folk vill ha dialog. De är trötta på att politiker gömmer sig i plenum och på sina kammare där dom är onåbara. Nu finns det ett interaktivt medium, internet, där alla kan göra sin röst hörd, en fantastiskt möjlighet till tvåvägskommunikation, men då väljer politikerna att inte kommunicera. Ödesdigert i längden och ökar bara på politikerföraktet. Politikerna visar väldigt tydligt att de inte vill prata med väljarna.

För det andra, de unga kommande väljarna lever sina liv på nätet. Min lillebror träffar inte en annan person utan att först ha pratat med personen i fråga på nätet. Han lever sitt liv på sociala forum. Denna grupp tittar inte på nyheter och läser inte dagstidningar och vid nästa val kommer 500000 förstagångsväljare att rösta. Hur tror dagens politiker att de ska nå de unga väljarna? Det är fler och fler människor i alla åldar som använder internet och de politiker som vill behålla någon form av maktbas måste förstå att det är interaktiviteten på nätet som är det som lockar. Inte att läsa om hur politikerns barn eller katt mår.

Min spaning är att detta kommer inte att ändras inför nästa val. Partierna kommer att betala dyra pengar till PR-byråer som gör snitsiga hemsidor med bilder och filmer men dialogen kommer att utebli. Många politiker förstår att dialogen är det centrala men de varken hinner eller vågar kommunicera med väljarna. Men förändringen kommer att gå snabbare än vad etablissemanget tror och då har det parti som har flest aktiva medlemmar på nätet ett stort försprång. Det blir spännande att se vilka partier som kommer att bli framtidens vinnare.

Läs även vad Brit Stakston, tillika Liberatist skriver, hon är en av dem i Sverige som har mest kunskap om sociala medier. Läs och lär.

Andra bloggare: Techrisk, Johan Westerholm, Peter Andersson, Smurfgodis och Tokmoderaten.

Inga kommentarer: