torsdag 25 mars 2010

Fredrik vann och Mona var pressad


I går kväll var det debatt mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt i Kvällsöppet. Många S-debattörer hoppades på att Mona skulle ta tillbaka initiativet. Ni kan läsa Magnus Ljungqvist artikel där han förutspådde hur debatten skulle gå som inte besannades här. Jag följde också Peter Anderssons twitterflöden och besvikelsen lyste igenom trots glada tillrop.

För mig var det uppenbart att Reinfeldt vann. Han har självförtroendet i ryggen, något som Mona saknar. Jag tror att Mona är väldigt pressad, dels har hon bara stöd från var femte väljare men förutom det är även stödet inom socialdemokratin väldigt lågt. Uppriktigt sagt, vem skulle inte bli pressad i en sådan situation? När jag följde twitterflödena igår så kom Toblerone upp gång på gång. Folk har inte glömt.

Jag tycker det är märkligt att man inte kan bedöma Mona Sahlin och S utifrån vad de vill göra idag, men uppenbarligen fungerar det inte så. Jag tycker man skulle nagelfara den politik som Mona vill driva bland annat tillsammans med kommunister. Vill svenska folket ha Lars Ohly på en ministerpost? Hur ska S kunna få igenom sin politik, hur ska till exempel klimatsmart el försäkras genom kärnkraft, om MP ska vara med och bestämma? Det är frågor man måste ställa sig.

Läs vad andra bloggar tycker: Per Altenberg skriver om rädslan politik. Kent Persson skriver om Reinfeldts goda självförtroende. Ankersjö skriver kort. Adam Cwejman, LUF-ordföranden, skriver också klokt som vanligt. Missa inte heller Hans Åbergs nya blogg.

1 kommentar:

JonasE sa...

Var är Alliansens rehabilitering som Reinfeldt pratade om, när ha sa att Alliansen satsat 17 miljarder.
TCO har granskat den satsningen och fann inget som gick till rehabilitering, utan det försvann till administration och "insaster" typ lönebidrag, arbetsmarknadsprogram och Samhall.
Utförsäkringarna och "stupstockarna" existerar, men var är rehabiliteringen?.