måndag 26 april 2010

Självklart ska vi ha lärlingsjobb

Folkpartiet jobbar för att fler unga ska få lärlingsjobb, dvs att dom lär sig ett yrke på arbetsplatsen istället för i skolan. Jag tycker det är ett mycket bra förslag. Idag är ungdomsarbetslösheten skyhög vilket bland annat beror på att det är svårt för unga att få in en fot på arbetsmarknaden, de konkurrerar med de människor som redan har arbetat och ofta väljer arbetsgivarna att anställa de med mer erfarenhet. Det måste vara bättre för en ung person att få ett lärlingsjobb vilket ökar chanserna för en anställning i framtiden betydligt. Även om lönen till en början är lägre, är detta vara bättre än att gå arbetslös.

Jag städade på Lunds lasarett under hela min gymnasietid och hade en usel lön men jag var glad över att ha ett jobb och jag är övertygad om att många unga idag resonerar på samma sätt som jag gjorde.

Inga kommentarer: