torsdag 19 mars 2009

Gilla läget eller flytta!

Mitt i city, i Klarakvarten funderar man på att bygga högre hus, bland annat ska man bygga fler våningar på de hus som är. Detta tycker jag låter briljant! Säg den citykärna i en huvudstad som inte har höga hus? Varför skulle Stockholm vara annorlunda? Varför ska vi utgå att bebyggelsen ska se ut som vid sekelskiftet? Som alltid så klagar de boende, dom vill inte att deras utsikt ska försvinna. Och de kommer att få mindre solljus in i sina lägenheter.

Jag är ledsen, men bosätt er inte mitt i en huvudstad och förvänta er att allt ska vara som det alltid har varit. En stor stad växer, på höjden och bredden oavsett om ni vill det eller inte. Jag känner samma sak för folk som bosätter sig på nedre våningsplan i centrala stan och sen klagar på att dom störs av folk som festar i lokaler i närheten.

Eller de som flyttar till en nybyggd lägenhet på Medborgarplatsen och sen skriver långa namnlistor med protester mot uteserveringarna som har öppet för sent på kvällarna. Ursäkta mig, men det finns massor med lugna fina ställen i Stockholm ni kan bo på. Har ni en bostadsrätt att sälja kan ni förmodligen köpa en liten villa i söder om stan. Och har ni en hyresrätt kan ni använda den som inbyta när ni köper er nya boende. Eller byta rakt av med någon som uppskattar att bo i innerstan. Då får ni garanterat den tystnad och hemfrid som ni vill ha.

Men klaga inte på att en stad växer och framför allt, tro inte att era protestlistor gör någon skillnad.

Inga kommentarer: