lördag 21 mars 2009

Socialdemokraterna och miljonprogrammen.

En socialdemokrat i Södertälje ondgör sig över att FP vill göra något åt de bostadshus som i stort sett utgör de tråkigaste och slitnaste lägenheter man kan bo i av alla bostäder i landet. Alla lägenheter behövs säger han.

Han väljer att inte se till det goda med förslaget, att en annan stadsbild skulle främja integrationen, och ja, då måste en del bostäder ge plats för nya. Jag blir nyfiken på vad han själv har för förslag för att göra miljonprogramsområdena mer attraktiva.

Jag tror att politiker gör misstag när de dissar bra förslag. När man vänder allt till något negativt så ser folk detta som ren populism. Jag tror att alla politiker skulle tjäna på att ta fasta på det som är bra i ett förslag och inte bry sig om vad deras politiska motståndare vill.

Ett annat exempel. När Stockholm blev vald till Europas miljöhuvudstad för några månader sedan blev oppositionspolitikerna i stadshuset arga och menade att det var inte rättvist, det är minsann dom som har gjort allt miljövänligt i den här stan. Dom reagerar som små barn och jag tror att folk betraktar dom som om dom vore barn. Och som dåliga förlorare. Varför inte glädjas åt att vi fick utmärkelsen istället, det tror jag väljarna hade uppskattat.

Inga kommentarer: