söndag 31 maj 2009

Om kommunistiska folkmord..


För några månader sen var jag på en fruktansvärd utställning på Forum för levande historia som hette "Holocoast by bullets". Den visade hur nazisterna systematiskt hade utrotat människor i Ukraina. Efteråt hölls ett föredrag där bland annat ansvarig för levande historia pratade om verksamheten. Jag frågade om när motsvarande utställning kommer om kommunistiska folkmord och då blev ansvarig irriterad, och sa att man har sammanställt ett gediget forskningsmaterial, så det är minsann inte så att dom inte har uppmärksammat detta.

När jag bloggade om detta på Liberatis hemsida fick jag svar från en anställd på Forum för levande historia där han berättar att det finns en utställning om kommunistiska folkmord i forna Sovjetunionen som har cirkulerat på skolor runt om i landet. När jag frågar om utställningen kommer till Stockholm så är svaret nej. Däremot kommer det i Gamla stan senare i år en utställning om Pol Pots utresningar.

Det är verkligen bra, och på tiden, att vi i Sverige blir upplysta om de vidrigheter som begåtts och begårs av kommunistiska regimer världen över. Men en fråga till Forum för levande historia. Varför visar ni inte utställningen om det kommunistiska folkmord som härrör ur det folkmord där det dog flest människor i era fina lokaler i Gamla Stan?

Läs vad andra bloggare tycker om kommunistiska folkmord: Tradition & Fason, Karpstryparn, Peter Englund

Inga kommentarer: