onsdag 27 maj 2009

Romario och rättvisan..


Igår deltog jag i en demonstration mot Romariorättegången. Ett gäng unga tjejer från Husby stod som arrangörer och demonstrationståget avslutades i Humlegården med tal av bland annat kulturborgarrået Madeleine Sjöstedt.

Det var jag, min sambo och min kompis Martin Ängeby med sin dotter som var där tillsammans med flera hundra ungdommar, alla med utländsk härkomst. När mötet var slut kom det fram ett ungt par och frågade om vi var svenskar. De tackade för att vi var där.

Jag funderar på vad det är som gör att så få etniska svenskar engagerar sig i frågan. Tycker svenska folket att rättskandaler som Romario-fallet ska gå förbi obemärkt?

Hur hade sammansättningen av folk vid manifestationen sett ut om det varit en infödd svensk från Stockholms innerstad som hade blivit mördad?

Politikerna i Stockholm talar mycket om vikten av integration och utanförskap, men när det kommer till kritan är många inte ens beredda att visa sin goda vilja genom att delta i ett möte 30 minuter i Humlegården..

Inga kommentarer: