tisdag 21 juli 2009

Cigaretter, whisky och vilda, vilda kvinnor..


Om man ska tro världens äldsta man så är "cigaretter, whisky och vilda, vilda kvinnor" bästa receptet för ett långt liv. Detta stöds av forskare som påstår sig ha kommit fram till att 1-2 drinkar om dagen minskar risken för demens. Å andra sidan säger samma forskare att om man dricker mer än två drinkar så ökar risken att bli förvirrad. Den konspiratoriskt lagde skulle misstänka att ett stort spritbolag har betalat för studien, eller åtminstone betalat forskarna för att komma till rätt resultat.

Min morfar är 102 år och en aning förvirrad men absolut inte dement. Han dricker ibland ett litet glas Gammeldansk för det är bra för hjärtat säger han. Å andra sidan har han jobbat som lantbrukare hela sitt liv, ätit i stort sett bara kött, spannmål och grönsaker från sin egen gård förutom de sista åren när han har blivit serverad frusen, näringfattig färdigmat från någon leverantör till vården. Så om Gammeldansken har hjälpt honom till ett långt liv är väl tveksamt. Han har även varit gift med samma kvinna i över 50 år så jag vet inte om jag kommer att ta världens äldsta mans råd på allvar. Jag litar nog mer på min morfar. Dessutom har jag kanske sådan tur att jag har fått några av hans gener.

Med risk för att låta som en kristdemokrat uppmanar jag härmed ni som jobbar inom media att skriva mer om alkoholens följder än att det är bra att dricka sprit. Skriv om alla som blir misshandlade och far illa på grund av alkohol. Skriv om all missär. Då hade ni gjort en insats. Att uppmana folk att dricka mer för det är nyttigt förvärrar bara saken.

2 kommentarer:

Annika Beijbom sa...

Seved,
Vad härligt att läsa ditt genuint positiva inlägg:)! (Fastän du slutar på mer allvarlig ton med alkoholens skadeverkningar.) Du kommer aldrig låta som en kristdemokrat!
//Annika

Seved Monke Ajneståhl sa...

Tack snälla Annika, det värmer. Jag kände mig helt plötsligt som en moralist. Väldigt obehagligt.

Kram