torsdag 3 september 2009
Förbifart Stockholm och LAS
Om två goda saker kan vi läsa i tidningarna idag. För det första så kommer regeringen ge klartecken till förbifart Stockholm. Jag tycker det är lysande. Stockholm växer med 30000 personer per år och trängseln kommer att öka. Förbifarten kommer, förutom att minska trafiken genom stan, att leda till att fler stadsdelar än just runt stadskärnan blir attraktiva.
Naturskyddsföreningen rasar såklart. Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Av två mil väg kommer minst 80 procent gå i tunnlar under marken. Miljön kommer inte att förstöras i den utsträckningen som folk påstår. Det känns som om grundproblemet för Naturskyddsföreningen är att Stockholm växer överhuvudtaget och att de inte vill att människor ska flytta hit. De lever med andra ord i en fantasivärld. Mitt tips till Naturskyddsföreningen är att istället lägga energi på att lobba för att vi får fram bilar som drivs på miljövänliga bränslen. För problemet är väl inte bilarna, utan vad de drivs av?
Den andra goda nyheten är att Folkpartiet vill luckra upp, LAS. Erik Ullenhag och andra kloka personer i partiledningen har förstått hur förlamande detta regelsystem är för vår arbetsmarknad. Framför allt stängs unga och invandrare ute från jobben med nuvarande system. Att moderaterna är för LAS är en gåta. Många av deras väljare måste vara väldigt konfunderade. Det är märkligt att inte moderaterna förstår företagarnas vilkor. Men visst, ska man bli de nya sossarna så är halvmesyrer inte vägen att gå, kanske är det lika bra att kopiera allt.
Andra liberala bloggar: Sebastian Hallén, Per Altenberg, Martin Ängeby, Annika Beijbom och Niklas Frykman.
Etiketter:
Erik Ullenhag,
förbifart Stockholm,
LAS,
Naturskyddsföreningen,
Stockholmstrafiken
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar