måndag 14 september 2009

Höghastighetståg, är det värt priset?


Idag har vi hört regeringen föreslå att det ska byggas höghastighetståg genom Sverige. Har banorna ska dras vet man inte än. Detta kommer att resultera i att man kan åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar.

Frågan man ställer sig är om det är värt att lägga 150 miljarder kronor på projektet? Är det lönsamt att ha dessa tåg i ett så glest befolkat land som Sverige? Vad säger ni? Skulle pengarna göra mer för miljön om de investerades i andra projekt?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, glest befolkat är det inte. "Mellan" Sthlm och Malmö bor det 7,5 miljoner människor. Hävdar sig ganska bra faktiskt mot Europa.

hawkse sa...

Fullständigt vansinnigt. Kommunikationerna är redan bra mellan och inom storstadsregionerna.
Använd istället pengarna till järnvägssatsningar på mellanstora orter.

Seved Monke sa...

Ja, så är det, dom flesta bor i "södra" Sverige. Men alla dom bor inte längs med spåret som ska byggas. Frågan är om det är värt kostnaden att snabbförflytta människor mellan Malmö-Göteborg-Stockholm?

Blir inte då resten av landet än mer oattraktivt att bo i än vad det är idag. Stockholm växer med ett Malmö på tio år. Är det inte bättre att lägga pengarna på bättre kommunikationsmöjligheter inom Sveriges större städer?

hawkse sa...

En utbyggnad av spårbunden pendeltrafik till mellanstora orter i Sverige måste vara betydligt bättre spenderade pengar.
Som det ser ut nu finns spåren där men de enda tåg som åker är snabbtåg eller expresståg mellan storstäderna.
Inte undra på att folk tar bilen.

Seved Monke sa...

Ja, jag instämmer. Man väljer bilen framför tåget, framför allt när det är så dyrt att åka tåg. Och vad kommer resan mellan Malmö och Stockholm kosta med ett snabbtåg?

Anonym sa...

Det är klart att det är värt det.
Bara mellan stockholm-göteborg handlar det om 1/3 av Sverige som snabbt kan ta sig med tåg kust till kust. För att inte tala om godstrafik som också underlättas.

Seved Monke sa...

Ja, det är väl bra att de gamla spåren används till godstrafik, men vad jag ställer mig undrande till är om 150 miljareder inte skulle kunna användas bättre på annat sätt? Det måste finnas några uträknignar någonstans?

Mvh

Seved

Patric Nilsson sa...

Skulle fortfarande önska att vi valde Maglevtekniken istället, men det viktigaste är dock att HH banor blir av.

Hoppas nu att vi får igång byggandet snabbt, helst så att banorna är i drift innan 2020.

Anonym sa...

Man får även se till vinningar som inte har med miljö att göra..snabba järnvägsförbindelser har visat sig få mycket positiva effekter för pendling och gör att avståndet känns kortare för människor rent pyskologiskt...vilket har stora positiva ekonomiska fördelar. Läs gärna på om exemplet Paris-Lyon...

//Liberal

Rudi Mölling sa...

Seved

Lite Olof Johansson-varning på ditt inlägg. Du vet han med (mot) Öresundsbron.

Projektet är lönsamt redan utan att räkna med förändrade resemönster.

80% av Sveriges befolkning finns på mindre än 60 minuters restid från de föreslagna banorna.

Liknande projekt har inte bara hållit sina kalkyler utan oftast betalats av snabbare än beräknat.

Dessutom frigör banorna nödvändig kapacitet på stambanorna som idag är överfulla.

Och till sist, kan man lägga 70 miljarder på lite motorväg runt Stockholm så ni slipper lite bilar på Essingen kan resten av landet mycket väl få lite nya räls, det var ju en bit över 100 år sen sist.

Seved Monke sa...

Hej Rudi!

Det var inte meningen att låta som Olof Johansson...;)

Vilka projekt hänvisar du till? Jag förstår att Paris-London, Paris-Bryssel är sträckor som lönar sig med tanke på mängden människor i dessa städer.

Men underlaget är inte det samma i Malmö, Göteborg och Stockholm. Dessa städer kommer att ha större befolkningar när de nya snabbbanorna är färdigbyggda men räcker underlaget?

En stor fördel är såklart att kunna åka från Norrköping till Stockholm på halverad tid...

Det är inte min avsikt att låta skeptisk, i grunden är jag positiv till snabbtåg.

Mvh

Seved

gardebring sa...

Projektet visar på en avsevärt större samhällsekonomisk lönsamhet än t.ex. förbifart Stockholm, som redan är i princip beslutad att byggas. Det visar också en avsevärt större samhällsekonomisk vinst än t.ex. Botniabanan. Vidare är det ju inte enbart miljöskäl bakom en satsning på höghastighetståg, även om vi helt räknar bort miljöaspekten finns det mycket stora vinster att göra genom regionförstoringar och kortare restider. På sikt kommer också flygbränslet att bli avsevärt dyrare än idag, så om vi ska kunna behålla konkurrenskraften och ett företagsvänligt klimat även i fortsättningen är höghastighetståg ett krav.

Seved Monke sa...

Ja, personligen är jag gärna för en nedläggning av flygtrafiken mellan till exempel Bromma och Malmö.

Och jag tror som du, att ska Sverige kunna vara ett attraktivt land för investeringar i framtiden måste vi ha bland annat snabbtåg.

Mvh

Seved