torsdag 28 januari 2010

Om judar, ett uselt kommunalråd och Israel

Madeleine Sjöstedt, kulturborgarråd i Stockholm, skriver idag ett inlägg på sin blogg som jag tycker är värt att uppmärksamma. Hon menar att Malmös socialdemokratiska kommunalråd Reepalu inte skiljer på judar och staten Israel. Reepalu svartmålar gång gång judar som grupp och insinuerar att alla judar är skyldiga till den politik som Israels politiker representerar.

En stor del av världens judar bor inte i Israel och många av dem har inte någon som helt möjlighet att påverka vad de folkvalda i Knesset väljer att driva för politik. Därför anser jag, att Reepalus hätska utspel mot judar i allmänhet, är fullständigt kontraproduktiva. Jag kan förstå att Reepalu vill skaffa vänner bland sina Israelhatande och antisemitiska vänsterdebattörer och även plocka politiska poäng i en stad som i till stor del präglas av invandrare från muslimska länder, men att anklaga alla judar för att vara ansvariga för Israels politik är inte bara ansvarslöst, det är rent ut sagt skamligt.

Fler och fler flyttar ifrån Malmö eftersom de känner sig hotade. Vore inte ett annat alternativ att rösta bort ett misslyckat kommunalråd som inte överhuvudtaget har lyckats komma till reda med de problem som finns och som växer för varje dag?

Läs vad andra liberala debattörer tycker: Fredrik Malm,Gulan Avci, Johan Ingerö, Adam Cwejman, Fred i Mellanöstern, Rasmus Jonlund och Dick Erixon

Annan media: Expressen

2 kommentarer:

Isabel Sommerfeld sa...

Han verkar ju inte ens vilja erkänna att det finns antisemitier i vänstern. Om du syftar på senaste intervjun med honom i Skånskan så är han ju ganska tydlig med att de har "haft vissa problem med högerextrema grupper"... Ärligt talat, killen är en av de mest pinsamma politikerna i Sveriges historia. Jag funderar för övrigt på att kolla på det rent juridiskt; då han som kommunalpolitiker inte FÅR uttala sig i utrikespolitiska frågor. Han menar att han gör det som privatperson, men som politiker är man aldrig "privatperson" i media när man pratar politik... Fullständigt korkat.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej!

Jag är som du väldigt förvånad över hans totala dumhet.

Jag vet inte vad jag ska tro om Reepalu. Det är beklämmande och tragiskt att han är Malmös mest inflytelserika politiker.

Mvh

Seved