onsdag 27 januari 2010

SAABs lycka hänger tyvärr på en skör tråd...


Jag vill absolut inte låta som en glädjedödare och jag kör själv en SAAB som jag är mycket nöjd med. Jag är såklart lika glad som alla andra för att Spyker äntligen blivit godkända som köpare till SAAB. Det är otroligt glädjande att Trollhättan får fortsätta producera bilar, både för de som jobbar i fabriken och alla underleverantörer. Och vilken nesa för de rödgröna, nu kan de inte längre populistiskt gorma om att staten inte har tagit sitt ansvar. Folkpartiets partiledare Jan Björklund skriver om affären här.

Jag hoppas att SAAB kan bli en föregångsbild när det gäller att moderna bilar och ligga längst fram när det gäller nya innovationer på miljöområdet.

Men två saker bekymrar mig. För det första. Spyker är liksom SAAB ett företag som har gått med förlust i massor med år. Klarar ett litet sportbilsföretag att ta över ett så förlusttyngt företag och vända år av förlust till en vinst? Och med den konkurrens som finns från en otroligt pressad bilmarknad jorden runt? Vi får hoppas det.

För det andra. Går det att ha en lönsam biltillverkning i Sverige? Är det inte en förutsättning för bilindustrin, på grund av den stenhårda konkurrensen, att i framtiden tillverka bilar i låglöneländer? Hur ska en fabrik i Sverige kunna konkurrera med en fabrik i Kina? Är det inte bara en tidsfråga innan tillverkningen av SAAB måste flytta ifrån Sverige?

Läs vad andra bloggar tycker om affären: Let me tell you about Sweden, Kent Persson och Per Ankersjö.

Media: AB, GP, Sydsvenskan och Expressen.

Inga kommentarer: