Gång på gång Jan Björklund kommer med ett förslag som kommer att förbättra den svenska skolan så blir alla vänsterdebattörer otroligt upprörda. Det kallas batongpolitik och Jan Björklund blir gång på gång häcklad för sin bakgrund inom armén. Att folk kan bli så upprörda över att föräldrar kan få sitta med sitt stökiga barn i skolan är för mig en gåta. Och hur kan man bli upprörd över att elever får betyg från årskurs sex?
Är det något som Folkpartiet värnar om så är det kunskapsinhämtning. Även om miljöpartister, vänsterpartister och stora delar av socialdemokratin inte vill acceptera det, så lever i en globaliserad värld och globaliseringen går fort. Vi kommer i framtiden inte kunna konkurrera med arbetskraft utan måste satsa på kunskapsintensiva branscher. Att våra elever då får en ordentlig grundutbildning är en förutsättning och en nödvändighet för att vi ska klara de utmaningar som står framför oss. Att bara hacka på Folkpartiets skolpolitik och att komma med förslag som att man ska främja kreativiteten, betygsätta lärarna eller att förbjuda läxor visar enbart brist på insikt och omdöme.
Varför kan ni rödgröna inte komma med egna skolpolitiska förslag istället för att år efter år hacka på den mest kompetente skolminister vi haft på väldigt många år?
Läs även vad Per Altenberg och Helena von Schantz skriver.
I nyhetsflödet: SvD, DN,
tisdag 10 augusti 2010
Varför är alla i oppositionen så kritiska mot FPs skolpolitik?
Etiketter:
betyg,
Jan Björklund,
Per Altenberg,
skolpolitik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
19 kommentarer:
Som du förstår håller jag med. Man får självklart lov att argumentera tufft i sak mot de förslag Jan Björklund och Folkpartiet presenterar men de överord som har hörts de senaste dagarna i debatten är otroligt märkliga. Särskilt om man sätter reaktionerna i relationen till det Björklund faktiskt sa i sitt tal i Marstrand. Ingen som uttrycker sig som en del vänsterkritiker gör kan ha läst talet. Göran Greider jämför t.ex. Björklund med en sadistisk fångvaktare i dagens krönika i Metro. Helt oacceptabelt ärligt talat. Min tolkning är att vänsterdebattörer på något sätt har kommit fram till att det är ok att demonisera just Jan Björklund. Det är oansvarigt när vi står inför en valrörelse som riskerar att bli tuffare än någon tidigare.
Exakt Per, det handlar om att demonisera Jan Björklund, inte att sätta sig i hans förslag. Och det är onekligen märkligt att oppositionen inte kan komma med några egna förslag....
Mvh
Seved
Nej, det är konstigt. Det verkar reflexmässigt. Ingen diskuterar förslaget eller problemet man försöker lösa. Istället försöker man med floskler och tillmälen ogiltigförklara personen. Det är symtomatiskt, och man kan bara hoppas att det kostar dem valsegern.
Sossarna är på reträtt, och verkar förvirrade om sin fortsatta politiska inriktning. De "säkra" rösterna från de forna insdustriarbetarna blir allt färre, och klasskampen allt oklarare. Gammelkommunister och miljömuppar gör inte saken bättre.
De börjar verkligen bli overklighetens folk hela bunten.
Det är mycket dunkelt vad (s)numera tycker i skolfrågan. Det verkar som om Marie Granlund inte har förtroende längre att företräda partiet. Hon var aktiv för något år sedan och mycket skicklig på att ta två steg framåt och två steg bakåt samtidigt. En riktig socialdemkokrat. Hon kunde t.ex. säga saker som "vi socialdemokrater har aldrig varit emot kunskap i skolan". Men jag kan inte se att någon ledande socialdemokrat angripit Jan Björklund för vad han sa i Marstrand. Och Göran Greider representerar bara sig själv. (s) verkar inte ha någon skolpolitisk talesperson alls just nu. Konstigt kan man tycka.
Hej Lasse och Lötingebloggen,
Precis så. Låt oss gemensamt försöka få de grönröda att förklara vad de själva har för förslag istället för att gång på gång tala illa om Alliansen och Jan Björklund.
Mvh
Seved
Björklund gör ett okunnigt intryck när han leverera faktafel i sina tal. Det behöver i och sig inte vara hans fel utan felet ligger hos de medarbetarna som inte ser till att det han säger är korrekt.
Kan lyfta fram det som Hans-Åke Scherp docent i pedagogik vid Karlstads Universitet säger om Björklunds förslag.
Han undantar sina egna förslag från kravet på vetenskaplig grund. Han svartmålar svenska skolan och samtidigt driver han frågor som strider mot forskning och beprövad erfarenhet.
För 170 år sedan skulle kanske Björklunds skolpolitik passa in då dåtidens bondesamhälle ansåg staten att skolan skulle utveckla lydiga, tålmodiga och ödmjuka människor. Det uppnåddes genom extrem katederundervisning, hård disciplin och utantilläxor.
Idag finns det andra krav att utbilda initiativrika, kreativa och ansvarstagande medborgare.
Betygshets leder till ytlärande istället för djuplärande. Man lär för att få bra betyg, inte för att förstå.
Jag har inte bildat mig någon särskild uppfattning i betyg- eller stökiga barn-frågan, men däremot förstår jag att alla liberaler upprörs när Björklund vill tvinga på människor en viss klädstil. Skolan kan heller inte jämställas med en arbetsplats, då ett visst yrke är *frivilligt*, medan skolan gör att en *tvingas* gå i skolan (om ett yrke har vissa regler såsom klädkod en ogillar, går det att hoppa av det yrket; det går inte att hoppa av skolan om en ogillar dess regler).
Björklund 'demoniserar' sig alldeles utmärkt på egen hand, och reaktionerna är fullt begripliga.
Beroende på orsakerna till 'stökigheten' kan det mycket väl ha helt motsatt effekt att tvinga in en förälder i skolan. Det finns väl sådär en miljon skäl till hur förälderns närvaro skulle kunna stjälpa, snarare än hjälpa.
Vidare är det väl inte helt lyckat att med tvångsmedel potentiellt tvinga en förälder som kanske redan har en ansträngd ekonomi från sitt jobb. Vad är det för fel på att använda utbildade elevassistenter som kan både assistera eleven med studierna, och 'punktmarkera' eleven i klassrummet från en mer neutral utgångspunkt?
Tanken verkar handla om att föräldrar till stökiga barn ska straffas med något slags blandning av skamvrå och kvarsittning, samt eventuell utebliven inkomst.
Liberalt så det förslår.
Vidare kan jag tycka att det är ren skam att först ta avstånd från Sverigedemokraterna och deras värderingar, sedan försöka tiga ihjäl dem snarare än att utmana och besegra dem i argumentation efter bästa förmåga - tystnaden har bara bidragit till att SD:s väljare har övertygats om att de diskrimineras av de etablerade.
Som kronan på verket går Björklund - när SD:s opinionssiffror stiger - ut med förslag som ligger helt i linje med SD:s politik och ideologi för att fiska röster, och stärker därigenom bilden att man 'egentligen håller med SD, men inte vill dela på makten'.
"Folkpartiet Liberalerna" har blivit en oxymoron.
Det är naturligtvis inte acceptabelt att demonisera någon i politiken. Varken om de heter björklund eller sahlin.
Det är inte heller acceptabelt med motsatsen, dvs förgudning. Inte av Reinfeldt och inte av någon annan heller.
Det är åsikterna det bör handla om. Men människor är bärare och medskapare av åsikterna. Det är lätt att sikta fel då.
Försök till oberoende granskning (t ex Sveriges Radios "Valobservatörerna) gillar jag.
Men det är svårt. Granskarna blir beroende av dem som har mer tid att ägna sig åt sakfrågorna. Och de som har mer tid arbetar ibland i så kallade "tankesmedjor" där de flesta på lite grumliga sätt är knutna till Alliansen.
Kvar blir bl a Sveriges Radio. Som naturligtvis då delar av Alliansen försöker skjuta i sank. Antagligen tror en del av de som försöker göra det att de är objektiva, vilket jag i så fall finner naivt. (Det är ok att vara naiv, men det är också ok att tala om vad som är naivt - utan personangrepp.)
Vad gäller det björklund sagt håller jag med essbeck. Naturligtvis finns det en del av det som björklund säger som verkar rimligt, men åtgärderna som föreslås riskerar att göra problemen värre. Det räcker inte att vara arg, som björklund är. Det är i och för sig en bra början, men det krävs att man sätter sig ned och skiljer ut sin ilska från det som ska göras. Man måste så att säga göra sig av med att man känner sig kränkt, men hålla kvar energin.
Essbeck... Nu kom du med kreativitetsargumentet och det blir svårt att ta din kommentar på allvar? Hur ska elevernas kreativitet främjas om det är stökigt i klassrummet? Hur ska kreativiteten ni vänstermänniskor pratar om flöda om barnen inte lär sig något i skolan? Nej, kom med ett realistiskt förslag istället för att flummigt prata om kreativitet.
Mvh
Seved
Calandrela, jag håller med dig. Burqauttlandet var enbart dumt. Vi kan inte förbjuda elever att klä sig som dom vill oavsett om slöjan är en uttryck för förtryck.
Mvh
Seved
Beelzebjörn,
Ge mig ett av dessa miljon skäl?
Och föräldrarna skulle få ersättning för den förlorade arbetsinkomsten så det argumentet håller inte heller...
Och nu kom du med argumentet att elever ska hjälpa elever... Elever är i skolan för att lära sig inte för att assistera sina stökiga kompisar...
Mvh
Seved
LeoB,
Jag tror inte det finns en enda oberonde nyhetskanal. Alla har en agenda. Att tala om oberoende låter fint, men det är inte så verkligheten ser ut.
När det gäller JBs skolpolitik så tycker jag man måste se till helheten och inte till enskilda förslag. Den svenska skolan har varit undermålig i så många år och nu håller detta på att rättas till. Vad hade alternativet varit? Att den flumskola som var under år av S-styre skulle fortsätta? Naturligtvis finns det även i FPs skolpolitik saker att kritisera men på det stora hela är politiken som förs bra.
Mvh
Seved
Good post and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.
Var kom jag med det argumentet? Med elevassistenter menades inte elever med extrauppgifter, om det var det du menade?
Ett av miljonen skäl:
- Elevens stökighet kan t ex vara relaterad till hemsituationen och föräldern ifråga.
Kul att ni vill ersätta föräldern för förlorad inkomst. Ska föräldern vara i skolan hela läsåret, eller tills den stökige skärpt sig, eller har ni en tidsgräns? Hur kompenseras en arbetsgivare för frånvaron? Tror du inte det finns risk att arbetsgivare vill undvika att anställa någon som tvingas vara borta från jobbet för att vara barnvakt? Vilken ersättning gäller för arbetslösa föräldrar som exemplevis går på a-kassa eller soc och är förpliktigade att söka arbete på heltid?
Ärligt talat tror jag inte att Björklund är seriös med det här förslaget. Det känns mer som ett utspel för att vinna röster som knappast lär drivas särskilt hårt efter valet.
Fast man vet aldrig med Björklund...
Jag tycker dessutom att ditt avfärdande svar på Essbecks kommentar är rätt märkligt. Hur menar du att han säger att det är okej att lektioner störs av problemelever?
Givetvis ska man söka lösningar, men Björklunds förslag tycker jag verkar totalt sakna verklighetsförankring.
@Seved.
Två konkreta förslag.
Öka lärartätheten.
Ge böter till kommunala/privata skolor vars elever presterar sämre än genomsnittet på nationella prov.
Hade en jättelång post som inte gick igenom. Så jag hänvisar dig till det jag skrev på Kents blogg.
Bra så ?
http://kentpersson.wordpress.com/2010/08/09/veckans-bloggdebatt-hur-skapar-vi-en-skola-dar-alla-lyckas/
Och här finns det längre svaret om det på Kents sida inte var nog.
http://essbeck.wordpress.com/2010/08/11/seved/
Hej!
Ledsen att jag inte svarat på era inlägg men jag har haft fullt upp.
Läs Kristinas inlägg här på min blogg i morgon (fredag) om FPs skolpolitik och ta gärna debatten med henne. Hon är lärare. Och inte folkpartist, men hon tycker vår skolpolitik är betyligt bättre än alternativen.
Inlägget publiceras på morgonen.
Mvh
Seved
Tänk Wetterstrand som hävdar att kreativitet hotas av betyg i årskurs 6. Det är i ett internationellt perspektiv sent första betyg och inte känns det som svensk kreativitet ökat sen betygen togs bort.
Skicka en kommentar