torsdag 23 april 2009

Behöver våra bolagsdirektörer flyga privata jet-plan?

Volvo i Göteborg varslar nu drygt 1500 personer, totalt har nu 6000 arbetare varslats och uppenbarligen är bolaget i en djup kris. En månad tidigare har styrelsen kommit överens om att dela ut 4 miljarder kronor till aktieägarna. Detta framstår som väldigt cyniskt, rent ut sagt idiotiskt, och det skulle vara intressant att veta hur ledningen resonerade?

Samtidigt har man lagt två order på jet-plan, Falcon X7 som kostar 850 miljoner kronor. Nu tvekar ledningen och funderar på om man kan skjuta upp leveransen tills det kommer ljusare tider.

Min fråga är, varför behöver direktörer flyga privata jetplan? Tidsmässigt tjänar man inget som under Concordeeran då man kunde flyga över Atlanten på drygt tre timmar, dessa små plan flyger inte snabbare än ett reguljärt Boing eller Airbus. Hur kommer det sig att dessa män i bolagsledningar inte kan flyga första klass med alla bekvämligheter det innebär? Det hade kostat en bråkdel av de 850 miljoner man betalar för planen förutom bränslekostnad.

I krisens USA har flera storföretag och banker sålt av sina flygplan. I Volvos ledning har detta inte funnits i åtanke. Kanske är det dags för Volvo att tänka om och istället för att köpa flygplan för 850 miljoner fundera på hur dom ska klara framtidens utmaningar?

Inga kommentarer: