tisdag 11 maj 2010

Erik Laakso mot sosse-eliten...

Det är med spänning jag läser de kommenterar i bloggosfären som har följt Erik Laaksos artikel i Expressen igår. Erik, som bullrande lämnade nätverket Netroots, menar att han inte vill bli styrd och de etablerade sossebloggarna är förbannande och känner sig orättvist utpekade. De är minsann inte styrda, de drivs av ett patos som dom tror ska hjälpa de grönröda att vinna valet. På ganska kort tid har sossarna lyckats bilda en intern bloggadel som enligt mig just nu består av HBT-sossen, Peter Andersson, Westerholm, Högberg och Ulvenlöv med flera. Alla dessa högdjur hoppar på Laakso och han försvarar sig med bravur. Vi i andra lägret, Kent Persson, Mary X Jenssen, Ankersjö och Tokmoderaten och jag själv, tittar fascinerat på.

Frågan är, vem ska vinna detta rosornas nätkrig? Kommer Netroots-gänget att få tyst på Laakso? Tillåt mig tvivla. Jag tror Laakso, i motsats till de andra redan nämnda, kränkta socialdemokratiska bloggarna, ser betydligt längre än fram till den 19e september. För honom handlar det om Sveriges framtid och jag är övertygad om att han ser aktivismen på nätet som en demokratifråga. Han kommer inte att stilla sig i leden och låta sig trampas på. Jag har stort förtroende för Laakso och han behövs onekligen i denna debatt.

Erik har allt mitt stöd. Är det något som de etablerade partierna har misslyckats till väldigt stor del med så är det att fånga upp det engagemang som finns på nätet. Man vill uppenbarligen inte vitalisera det politiska samtalet, men man vill att de mest inflytelserika bloggarna fungerar som megafoner för den egna politiken. Detta är inget konstigt, det är så politiken har fungerat genom alla år, fast mediet har skiftat. Det nya med bloggosfären och övriga sociala medier är att dessa inte går att kontrollera, när en person inte får gehör hos ett etablerat politiskt parti kommer personen i fråga att vända sig till någon annan som lyssnar och som vill föra en dialog. Politikernas motstånd är naturligt men självbedrägligt. Snart kommer detta nya politiska landskap att självregleras och nya politiker med en helt annan maktbas än den traditionella att växa fram. Jag skulle bli ytterst förvånad om inte Erik Laakso kommer att bli en väldigt inflytelserik politiker i framtiden. Fram till dess följer jag debatten med största intresse.

7 kommentarer:

Peter Andersson sa...

Trist, Seved, men säkert förklarligt i hettan. Du som tidigare på youtube har berättat om att du sett (S)nätverket jobba, att du därför har startat Liberala bloggare osv,
http://www.youtube.com/watch?v=Iih1gpX-TJk väljer att "köra på" med ganska trista kängor. Dessutom väljer du att länka alla alliansbloggare men inte NetRoots-bloggare. (Laakso lär ju inte vara det längre. JAg tycker att det är en trist debatteknik. Inte minst i dessa dagar när Politik 2.0 kan och verkligen inspirerar det politiska bloggandet är sånt här helt enkelt tråkigt.

/P

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej Peter,

Jag startade inte alls Liberala bloggare för att Netroots fanns. Jag visste inte ens vad Netroots var förrän Mark Klamberg berättade det för mig i höstas. Jag brukar inte intressera mig för vad motståndarsidan har för aktiviteter, jag har fullt upp med att försöka hålla reda på vad Folkpartiet sysslar med. Liberala bloggare började på facebook för över ett år sen, och ingen anställd från partiet hade någon som helst inblandning. Vad jag säger på filmen, som jag sagt till dig tidigare, är att vi Liberaler också vill visa att vi är aktiva på nätet.

Så lägg ner snacket om att Netroots har inspirerat Liberala bloggare, ok!

Jag hade inte tid i går kväll att länka till alla som är sura på Laakso, ni är ju så många. Och jag är fortfarande övertygad om att Laaksos avhopp grundar sig i det han skriver, varför skulle annars ni andra reagera så starkt och bli så förbannade?

Och angående debattklimat. Det är Mona Sahlin. Thomas Östros och Baylan m fl som gång på gång demoniserar Fredrik Reinfelt och Alliansens politik. Kanske skulle ni socialdemokrater tillsammans med era allierade borde prata om vad ni vill göra, istället för att komma med floskler om orättvisor och ökade klyftor, och att gång på gång kasta skit på en regering som är ansvarig för att Sverige har klarat den globala krisen bättre än alla andra länder i Europa.

Mvh

Seved

Peter Andersson sa...

seved
Kommenterar med samma text här som på min blogg, där du tyckte till.

Om det är, som du säger en "osanning" så kommer jag förstås inte att upprepa det, men rekommenderar dig att ta bort klippet från youtube där det du säger verkligen kan tolkas på det sätt jag gör.

http://www.youtube.com/watch?v=Iih1gpX-TJk

Annars: mycket trist att du inte väljer diskussionen om den positiva utveckling som bloggar och sociala nätverk har framför sig och som du själv skriver i den bok vi båda har gett bidrag till.

Du lägger här till ett politiskt avsnitt också, som om diskussioner om politiska vägval och olika syn på hur politiken ska föras handlar om att demonisera eller annat. Så är inte fallet. Jag antar att både du och jag är aktiva i och brinner för politisk debatt just för att vi vill förändra. Diskussioner om det och om värderingar är livsnödvändiga i en demokrati.

Politisk debatt om sakfrågor och vägval är inte att "demonisera".

Jag valde att inte gå in och kommentera enskildheter i ditt första inlägg. Men visst kan vi "dra på" med den grejen också om vi ska köra med "demoniseringspratet". Jag tycker det är trist och jag vill hellre ägna tid till konstruktiv debatt.

Men du använder bland annat en retorisk fråga: "Kommer Netroots-gänget att få tyst på Laakso? "

Det är är under isen och ner i gyttjan, en nivå jag inte tänker sänka mig till. Om du i ditt parti har mött elakingar som tystar dig så ber jag dig att ändå försöka undvika att se liknande hos alla andra. Att jag skulle ha en önskan om en tyst Erik Laakso eller ens en tyst Seved Monke är så fel det bara kan bli. Även där skulle en ursäkt komma väl till pass.

/P

Anonym sa...

Hej igen Peter,

Tråkigt att du upplever mitt inlägg som låg nivå, jag tycker mitt inlägg är modest jämfört med många av de påhopp Erik har utsatts för av medlemmar i Netroots.

Både du och jag får nog räkna med att känna oss påhoppade och kränkta under hela valrörelsen.

Mvh

Seved

Anonym sa...

Peter,

Mattias Lönnqvist har försökt posta svara dig här på min blogg men har fått ett felmeddelande så han bad mig skicka mejl till dig men eftersom kommentarsfunktionen fungerar igen lägger jag upp den.

Peter: man får allt tolka klippet med Seved på samma sätt som fan
läser bibeln för att komma fram till din slutsats.

Det Seved säger i klippet (som han, nota bene, inte lagt upp själv) är
två saker:

1."Jag var ute på nätet och såg att de andra partierna gjorde mycket
mer gemensamt i bloggosfären"

Vilket var ett korrekt iakttagande. Folkpartiet hade (och har) flera
bra bloggar, men vi samarbetade inte öht. När Seved drog igång
Liberala bloggare (som började via FB och sedan gick över till en
mail-lista) så var vi flera som delade den analysen och som snabbt
hakade på.
När detta sedan gav genomslag, samtidigt som Politometern i siffror
visade samma sak som flera av oss hävdat -- att vi var för dåliga på
att synas i bloggosfären -- så skedde en tillströmning av bloggare.

Detta utan koppling till netroots. Måste man försöka hitta en källa,
dvs var modellen tog sin start, så kan man påstå att modellen är
kopierad från Piratpartiet; vilket händelsevis är samma ställe som
Netroots kopierat sin modell ifrån.


2. "vi vet att sossarna skickar bilder från sina möten och vi ska visa
att vi är lika duktiga som dem"

Vilket har flera bottnar, men grunden är att Netroots hade sitt möte
samma helg och någon/några från liberala bloggare bollade bilder med
någon/några från netroots, med den inte helt seriösa tävlingen om
vilka som hade roligast.

En annan botten är givetvis att netroots just då hade ett bättre stöd
från sitt parti, än vad liberala bloggare hade från sitt parti. Sedan
dess har FP blivit väldigt mycket bättre, men när klippet filmades
hade FP fortfarande mycket förbättringsarbete att göra.

Ovanstående tolkningar är givetvis mina, men citaten är från
videoklippet. Om Peter nu läser in sådant som inte finns i klippet så
får han väl göra det, men att komma och påstå att Seved sagt att
liberala bloggare är en kopia på netroots är magstarkt. Särskilt när
vi alla vet att de som var först med den modell som både netroots och
liberala bloggare använder var piratpartiet.

Vänligen,

Mattias

Alexandra Einerstam sa...

Åh, tack för att jag, enligt dig, tillhör bloggadeln. Det tar jag som en stor komplimang (och nej, jag är inte ironisk, även om jag tillhör den ironiska generationen).

Anonym sa...

Ja, det måste väl kännas bra och hedrande Alexandra!!!

Mvh

Seved