torsdag 29 juli 2010

Sverigedemokrat hoppar av partiet på grund av det nazistinspirerade hatet mot islam

Staffan Gising skriver på sin blogg om varför han hoppar av Sverigedemokraterna. Jag ser ingen som helst anledning att betvivla det han skriver. Att SD bygger hela sin retorik på att måla upp en bild av de goda kristna svenska och de onda utländska muslimerna är uppenbart. Att inspirationen kommer från nazismen är också väldigt tydligt.

Att fyra procent av svenska folket kan tänka sig att rösta på SD är sorgligt, rent ut sagt skrämmande. Hur tror ni som sympatiserar med detta parti att vårt samhälle kommer se ut om SD får vara med att stifta lagar? Ska vi förbjuda folk att ha slöja? Ska muslimer inte få praktisera sin religion? Ska vi ha olika lagar för de människor som flyr hit från andra länder och infödda svenskar?

Innan ni funderar på att lägga er röst på SD, läs igenom deras partiprogram och tänk efter en gång till.

Läs vad andra bloggare skriver om avhoppet: Odelberg, Nattis 2.0, Röda Malmö, Carina Boberg, Fredriks funderingar och Högbergs tankar.

I nyhetsflödet: DN, Dagen och Politikerbloggen.

2 kommentarer:

Nicklas Eriksson sa...

Han bevisar om inte annat att hög utbildning inte är något hinder för en naivitet i klass med en åsnas i alla fall...

Anonym sa...

Trevligt att bli liknad vid en åsna....

Hur som helst, dömmer jag aldrig via hörsägen, eller via tidningar. Jag vill alltid gå till botten av ett påstående. Tyvärr, räckte det att man öppnade munnen om problemen som finns med invandringen/flyktingpolitiken, för att kallas rasist.

Jag har bott och arbetat i dessa områden i Göteborg, som bl a lärare i Gårdsten, Biskopsgården mm. För ingen kan med gott samvete och med lite insyn i förorterna att politken fungerar.

Delar av SD har försökt att skapa ett rumsrent parti. Jag gick med i förhoppningen att kunna driva på den utvecklingen. Men tyvärr, resten vet ni. Vill ni veta mer om min syn på te x invandring/flyktingpolitiken, så kan ni läsa det i min blog:

http://staffangising.blogspot.com/2010/08/rotlosa.html