tisdag 28 april 2009

Länspolismästare Karin Götblad har förstått att det inte är knarket som är det stora problemet

Ungefär en eftermiddag i veckan jobbar jag extra på Systembolaget. Det är ett kul jobb, man får prata vin och mat med folk och träffa trevliga omtänksamma kollegor. För bara fem år sen var jag mot monopolet, jag tyckte att om jag ville köpa en flaska vin klockan nio en fredagskväll skulle jag få göra det. Efter att ha jobbat extra på Systemet i ett år har jag ändrat åsikt.

På fredagar kommer föräldrar ibland in med minderåriga och det är tydligt att en del av deras inköp är till deras barn. Många föräldrar tycks tycka att det är ok att bjuda sina barn i alkohol i hemmet och en del föräldrar tycker också det är ok att köpa ut några flaskor cider eller alkoläsk till sina barn. Det är ju bättre än att dom blir bjudna och får i sig något som de inte vet vad de är, tycks man resonera.

Jag tror folk missbedömer hur farlig alkoholen är, framför allt med tanke på våldtäkter, misshandel och andra grova brott. Igår bloggade jag om misshandelsfall i Stockholm och Göteborg och i en förbluffande majoritet, åtta av tio fall hade de dömda berusat sig på just alkohol.

Inför Valborg, som är den helg där unga super mest, säger polismästare Karin Götblad, citat "-Många föräldrar förstår inte. De är oroliga för knark, men förstår inte vad alkoholen gör"

Mitt i prick Götblad! Knarket är inte så vanligt och framför allt inte så farligt som folk tror, det är inte alls sannolikt att unga människor blir erbjudna knark på gatan eller på en fest. Däremot flödar alkoholen, den finns överallt och ligger bakom extremt mycket misär i vårt samhälle.

Det är dags att vi tar och diskuterar alkoholens skadeverkningar på ett seriöst sätt. Och framför allt upplyser unga människor om hur skadlig och farlig den är.

Inga kommentarer: