söndag 28 juni 2009

Hur ska unga få jobb?


Ett sista inlägg innan jag åker.

I Almedalen kommer FP lägga fram förslag på hur problemet med ungdomsarbetslösheten ska lösas. Både Erik Ullenhag och Karin Pilsäter sitter med i arbetsgruppen så jag är säker på att dessa förslag är goda.

En viktig aspekt är svenska skolans misslyckande under de senaste åren, de unga som inte har fullständiga eller dåliga betyg får inga jobb. Så tack vare Jan Björklund som skolminister så är vi på rätt väg. Alla vill inte plugga vidare, därför har FP bland annat infört en yrkesinriktad gymnasieutbildning. Detta är mycket bra. De som klagar på FPs skolpolitik vet inte vad dom pratar om, utan FPs skolpolitik skulle fler ungdomar slås ut ännu fler bli arbetslösa. De som vill ha en flumskola utan betyg kan rösta på kommunisterna, och det hade ju verkligen underlättat för unga människor när de ska skapa sig en framtid.

Jag vet inte vad arbetsgruppen kommer att komma med, men jag ser fram emot att ta del av detta. Jag har förstått att man kommer att vilja satsa på unga entreprenörer så att unga startar fler företag. En uppluckring av LAS står också på min önskelista.

Vi kanske ses i Visby. Har ni tid så gå på FPs seminarium om ungdomsarbetslösheten i morgon.

3 kommentarer:

Bex sa...

Jag föredrar nog termen "nya" på arbetsmarknaden. Jag var nästan 28 när jag var färdig med min utbildning och skulle försöka komma in i arbetsmarknaden, vilket inte kvalificerar som "ung" för myndigheter. Likväl har jag också haft enorma problem på grund av min brist på arbetslivserfarenhet.

För mig ligger LAS väldigt nära till hands som det främsta problemet just nu. Jag är osäker på varför regeringen verkar vara så tveksamma till att peta på den.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej Bex,

Jag håller med dig, det är fel att tala om bara "unga" som har problem att få in sin fot på arbetsmarknaden.

Jag förstår inte heller varför regeringen tvekar beträffande LAS. I Danmark är arbetslösheten bland unga (nya) på marknaden betydligt lägre än i Sverige. Jag hör hela tiden ursäkter om att undantagsregeln gör att LAS i praktiken redan är avskaffad. I så fall, varför ha kvar en lag som inte fungerar? För mig är det ett mysterium.

Dessutom har nuvarande regelsystem en förlamande effekt på människors vilja att bidra, man sitter tryggt och behöver inte anstränga sig. Jag har jobbat inom vården och sett hur människor passiviseras och slutar att utvecklas i sina yrken.

Det blir intressant att se vad FP har för förslag. Jag är övertygad om att LAS kommer på tapeten.

Seved

Anonym sa...

LAS är nog den lag jag ogillar mest. Hoppas den ryker snarast möjligt *drömmer*