onsdag 28 oktober 2009

Förstår inte socialdemokrater?

Jag driver ett företag med allt vad det innebär. Det går bra och jag är nöjd med min tillvaro. Jag blir gång på gång chockad när jag ser hur representanter för Socialdemokraterna gång på gång inte förstår företagandets villkor. Till exempel nu senast i frågan om friskolor ska få göra vinst. En högt uppsatt socialdemokrat i Göteborg säger att visst får skolor göra vinst men då ska den återinvesteras i skolan. Goddag yxskaft! På vilket sätt är det att göra en vinst om alla pengar måste återinvesteras i företaget? Varför förstår inte så många socialdemokrater att anledningen till att man startar ett företag är för att man vill göra vinst. Men vill tjäna pengar på sin affärsidé. Hur tror ni vårt samhälle skulle se ut om inte företagare fick göra vinst och sen tog dessa pengar och investerade i andra företag och i andra verksamheter? Och för att inte tala om all den konsumtion som vinsterna i företagen leder till.

Socialdemokrater visar gång på gång att dom har väldigt stora problem med att uppfatta verkligenheten som den är, och inte som dom i sin iver önskar att den vore.

Det är beklämmande att ett kommunalråd i Sveriges näst största stad inte förstår det mest grundläggande i en marknadsekonomi, att företag måste få göra vinst för att få samhället att fungera.

Inga kommentarer: