onsdag 13 januari 2010

SEB och girighet

I SvD idag kan man läsa om att SEBs bonusar till de anställda kommer att bli högre än vinsten. SEBs ledning och andra anställda ska få dela på 1,8 miljarder. Samtidigt får aktieägarna ingen utdelning. Vad är det för fel i huvudet på Annika Falkengren och hennes kollegor? SEB har lägst förtroende av alla svenska banker, men ändå fortsätter SEBs ledning att roffa åt sig så mycket de bara kan. Det är så man baxnar. Hur korkade och giriga kan människor bli?

Jag hoppas verkligen att aktiägarna säger ifrån på stämman. Och själv har jag lämnat SEB för fyra år sen, jag har aldrig bemötts så uselt, både privat och gentemot mitt företag. Det är inte svårt att byta bank, det krävs bara några telefonsamtal. Att svenska folket fortsätter nyttja SEBs tjänster är helt ofattbart.

1 kommentar:

Ola Kallemur - presschef SEB sa...

Hej, Seved.

Jag vill bara berätta att SEB varken fattat beslut om bonusnivåer eller utdelning för 2009. Jag har tillbringat en stor del av dagen med att försöka korrigera den uppgiften.

För din information kan jag också säga att den rörliga lönedelen för bankens anställda (Eller bonus föredrar att kalla det för det)är krympande.

Från 2007 till 2008 sjönk den rörliga lönedelen från att ha utgjort drygt 20 procent av den samlade personalkostnaden, till 13 procent. I kronor så är sänkningen cirka en miljard kronor eller 30 procent.

Bara så att du vet.