måndag 22 februari 2010

Sociala medier

I helgen var Isabel Smedberg-Palmqvist, Anna Lundberg och jag på en folkpartikonferens där vi höll i utbildningen av våra kandidater i sociala medier. Det gick riktigt bra. Vad som slår mig är att det här med sociala medier och politik är absolut inte en generationsgrej. Nyfikenheten bland våra äldre kandidater är minst lika stor som bland de yngre.

Vi visade denna film för att väcka deltagarnas intresse:



Det handlar om ett helt nytt sätt att förhålla sig till kommunikationen med väljarna och jag är övertygad om att framtidens politiker måste förstå detta för att överhuvudtaget ha något inflytande. Vi som har politiska ambitioner måste finnas på de arenor där väljarna finns. På samma sätt som vi måste stå i valstugor, vara med på festivaler och knacka dörr i valrörelsen så måste vi finns på facebook, twitter och i bloggossfären. De som söker kontakt med en politiker via nätet och inte får något svar kommer att söka sig till en politiker som lyssnar och kommunicerar med dom. Så vi som är politiker har inte något val, vi måste anamma det nya för att få förtroendet från väljarna. Och i grunden är detta en revitalisering av demokratin, en mycket positiv utveckling.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja slår det inte igenom detta valet så tror att att det kommer att vara helt avgörande nästa. Helt otroligt vad det finns för potential på internet. Tack för länkningen förresten :)

Anonym sa...

Tack själv för ditt intressanta inlägg Lilith.

Mvh

Seved

Mary X Jensen sa...

Har du helt rätt i. Var hittar jag din film.

Anette sa...

Hej!
Jag har i min egen blogg klurat på om sociala medier är en generationsfråga och tycker faktiskt att äldre är mer mottagliga för mediernas potential än yngre! Har jag fel? http://akvkommunikation.wordpress.com/2010/02/21/unga-ar-bromsklossar-i-sociala-medier/

Filmen du länkar till visar att utvecklingen går oerhört snabbt och man upplever hur svårt det kan vara att hänga med. Jag brukar visa den i undervisningssammanhang och långt ifrån alla gillar den. Själv tycker jag att den är bra men i värsta fall får man en känsla av frustration för att man inte ens förstår hälften...

Anonym sa...

Sant Anette,

Läs Brit Stakstons inlägg på JMWs blogg, hon tar upp just det du pratar om.

http://www.jmw.se/2010/02/20/sociala-medier-och-politik-valrorelsen-2010-del-9/

Mvh

Seved

Anonym sa...

Hej Mary,

Om du menar filmen jag visar på min blogg så hittar du den här:

http://www.youtube.com/watch?v=sIFYPQjYhv8

Den är från USA men lika bra appliceras på svenska förhållanden, se på utvecklingen i här. På några år har svenskarna öppnat 3,3 miljoner fb-konton. Utvecklingen går otroligt mycket snabbare än vad vårt etablissemang räknar med.


Mvh

Seved