torsdag 6 maj 2010

MPs råd: Låna pengar för att betala fastighetsskatt!

Jag tycker för det mesta att våra riksdagsledamöter är ganska slipade politiker och även om jag inte håller med dom i sak så är dom flesta av dom duktiga retoriker och experter på att undvika att svara på obehagliga frågor.

Därför blev jag extremt förvånad över att läsa om hur Mikaela Waltersson i Ekot uttryckt sig om de människor som bor i en villa och vid en grönröd valseger kommer att drabbas av chockhöjd fastighetsskatt. På frågan hur de villaägare som inte har råd att betala skatten svarar Waltersson:

"– Har man en dyr villa, även om man köpte den för mycket lägre pris, så har man också en möjlighet att ta lån på sitt hus. Man har ju ett kapital som ligger i botten och som är en tillgång som man sedan kan sälja eller ta lån på."

Alltså, människor som bor i ett hus och drabbas av en otroligt godtycklig och orättvis skatt får rådet från MPs ledamot i finansutskottet att ta ett lån för att kunna betala skatten. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Det var länge sedan jag hörde ett så dumt uttalande från en riksdagsledamot. Jag hoppas innerligt att det bara var en groda, men den skrämmande tanken slår mig, Mikaela Waltersson kanske på riktigt tycker att familjer och personer som bor i villor ska låna pengar för att betala skatt till staten.

Läs vad andra bloggare tycker: Thomas Ardenfors, Hans Åberg och signerat Kjellberg.

Inga kommentarer: