måndag 3 maj 2010

Om Lady Gaga, sociala medier och framtiden...

Det finns ett fåtal artister som jag blir otroligt inspirerad av. Jag tänker då på Michel Jackson, Madonna och inte minst vår senaste megastjärna Lady Gaga. Michael Jackson fick varenda amerikansk unge att kolla på MTV på 80-talet och var fram till sin död en av världens största artister. Madonna har lyckats vara kvar i rampljuset i snart 30 år och det finns inget som tyder på att människor kommer att sluta lyssna på hennes musik.



Jag har tinnitus och lyssnar inte mycket på musik men jag kan inte låta bli att lyssna på Lady Gaga. Hennes musik är otroligt medryckande, självklart kallar alla förståsigpåare den för ytlig och banal, men fakta talar sitt tydliga språk. En miljard människor har klickat på någon av det som ligger uppe med Lady Gaga på youtube. En miljard. Det helgalet, eller hur. Varför har hon då lyckats? Är det bara för att hon klär sig i tokiga kläder? Eller är det så att musiken är medryckande? Att hon är en fantastisk skicklig sångerska? Handlar det om att hon har förstått att det inte går att begränsa eller stoppa ett fenomen som har börjat spridas på nätet? Jag tror det är en kombination av dessa. Men mest intressant är att hon uppmanar människor att sprida hennes musik, hon vill att hennes fans ska filma på hennes konserter och lägga ut det på youtube. Hur många artister gör det?



Jag är aktiv på nätet för jag gillar det som är helt oväntat och det som inte går att kontrollera. Jag är folkpartist och vill att Alliansen ska vinna valet, men det är inte bara när jag träffar mina partikamrater som jag pratar politik. Mest politik pratar jag på nätet och framför allt då med de som inte tycker som jag. Jag har kontakt med människor som jag aldrig skulle träffat IRL. Visst är det fantastiskt.

Det är två saker jag framför allt gillar med nätet. För det första är det snabbheten. En fråga kan vara glödhet för att snabbt kylas av, ta tex fildelningsfrågan. Vem talar om fildelning idag efter Spotify? Finns Piratpartiet? För det andra är det det stora inflytandet. Gamla makthavare som politiker journalister är inte ensamma om att sätta agendan, tvärt om måste de dagligen läsa vad alla som är politiskt aktiva på nätet tycker. Många har anpassat sig till denna nya situation, där tusentals röster helt plötsligt är med och ska göra sina röster hörda, men skrämmande många anser att sociala medier är något som man som politiker inte behöver vara engagerad i. Men egentligen är inte detta något problem, internet är självreglerande. De som förstår dynamiken och utnyttjar denna kommer att bli de med mest inflytande i framtiden.

Inga kommentarer: