måndag 26 juli 2010

Fråga till Carina Hägg (S) om surrogatmödraskap

Jag skrev i kväll en fråga till Carina Hägg (S). Eftersom jag inte vet om hon läser sin mejl på semestern så lägger jag ut den här på min blogg också. Carina, tacksam för svar om du läser.

Hej Carina,

Jag hörde dig prata väldigt kategoriskt om surrogatmödraskap på nyheterna i kväll och jag har några frågor till dig.

Vad grundar du din bestämda uppfattning om surrogatmödraskap på? Varför skulle inte de kvinnor som väljer att föda någon annans barn göra detta av fritt val? Har du varit på en klinik själv i Indien, USA eller i något annat land som tillåter surrugatmödraskap? Har du någon erfarenhet och kunskap om surrogatmödraskap eller bygger ditt ställningstagande enbart på förutfattade meningar? Har du läst om surrogatmödraskap i Aftonbladet eller sett vinklade TV-program? Jag är nyfiken på hur du resonerar. Och vad anser du om alla homosexuella som vill bli föräldrar, ska de uteslutas från denna möjlighet för de inte lever i en heterosexuell relation? Och om ett heterosexuellt par inte kan få barn, men vill få hjälp av en surrogatmamma, är du emot detta också?

Hur kan du uttrycka dit så kategoriskt om detta samtidigt som du representerar ett parti som i så många år pratat sig varm om människors lika värde och lika möjligheter att förverkliga sina liv? Varför vill du neka homosexuella att bilda familj?

Andreas Froby skriver också om detta.

Med vänliga hälsningar

Seved Monke Ajneståhl

Inga kommentarer: