onsdag 16 september 2009

Bilar i innerstan...


Jag bodde på söder i sju år. De första två åren hade jag inte något garageplats. När jag ibland kom hem efter jobbet senare på kvällen fick jag ibland leta parkeringen i minste en halvtimme. Flera gånger fick jag stå på Reimersholme, som låg 1,5 km från vår lägenhet. Till slut fick jag en garageplats för 1200 kr/månad och mitt liv blev otroligt mycket enklare. Numera vägrar jag flytta till en lägenhet som inte har parkeringsplats eller garage.

Var tredje Stockholmare äger en bil. I Stockholm finns mer än 25 boende per parkeringsplats på gatan, men samtidigt står många garage tomma. Giriga fastighetsägare tar upp till 4000 kr för en garageplats och boendeparkeringen kostar 600 kr.

Kjell Larsson, VD för Stockholm parkering, tycker att priset för boendeparkeringen borde höjas. Miljöpartiet vill såklart chockhöja med 300 kr. Bilar är för dom ett sattyg, något som ska motarbetas till varje pris. Varför inte sänka garageavgifterna istället? 4000 kr för en bilplats i ett garage är ett skämt.

Stockholm parkering vill inte sänka priserna i sina garage för då är dom rädda för att få kritik av privata aktörer, att dom inte konkurrerar på lika villkor. Detta kan jag inte förstå, uppenbarligen är priserna inte anpassade till marknaden eftersom många garage står tomma. Så sänk priserna och då kommer de privata aktörerna att följa efter. Då hade färre bilar i innerstan irrat runt i 30 minuter och desperat letat efter parkering.

Inga kommentarer: