torsdag 22 oktober 2009

Svenska kyrkan, bröllop och homosexuella


Idag beslutar svenska kyrkan om homosexuella ska tillåtas gifta sig i kyrkan. Det lutar åt ett ja, men samtidigt ska präster som inte tycker att detta är lämpligt få fortsätta diskriminera. Vill man inte viga bögar, transor och flator så ska man slippa.

Varför inte göra det enkelt för sig? Låt kyrka och stad helt skiljas åt. Varför ska kyrkan vara myndighetsutövande överhuvudtaget? Bättre i så fall att alla gifter sig borgerligt. Då har alla samma rättigheter och ingen blir diskriminerad. Och kyrkan har då ändå en stor roll att spela, vill man ha en välsignelseceremoni i kyrkan är det väl en jättebra idé.

Att nu kyrkan säger ja idag kommer att leda en uppdelning i svenska kyrkan mellan å ena de mer toleranta som tycker det är ok att kristna homosexuella också får vara med i gemenskapen och å andra sidan de trångsynta som menar att det som står i bibeln inte får förvrängas. Jag tror inte kyrkan tjänar på detta på lång sikt.

Läs vad andra liberala bloggare tycker: Martin Andreasson och Per Petterson.

13 kommentarer:

Johanna sa...

Antingen är det som du säger dåligt för kyrkan på sikt, då det skapar skilda åsikter bland medlemmarna. Å andra sidan finns redan de skilda meningarna och har alltid funnits (åtminstone så länge homosexalitet har varit ett ämne).
Jag tycker det är fånigt hur folk kan intressera sig av att gifta sig i kyrkan som i övrigt inte har något intresse för tron och engagemanget i en församling -deras röst gör för mig personligen inget mandat i diskussionen. Kyrkan ska vara öppen för alla, men vill man påverka kyrkan bör man företrädelsevis också vara engagerad i kyrkan...

Trist om det blir JA idag, men som någon skrev i Helle Kleins blogg: Vi lever i en tid där minoriteter i samhället utgör nya normer...

Anonym sa...

Hej!
Du har helt rätt. I Frankrike har man det systemet.
Vänligen
NM

Anonym sa...

Jag har bara en fråga till dig som jag gärna ser att du svarar på, antingen här eller till mig via mail. Hur ställer du dig till bigami, hur ställer du dig till adoption innom bigami om det skulle bli lagligt i Sverige?? /ytbadde@hotmail.com

Anonym sa...

Hej!

Jag har ingen lust att svara eftersom du är anonym.

Men lycka till i livet!

Seved

Anonym sa...

Hej Johanna,

Självklart har det alltid funnits toleranta personer inom svenska kyrkan som ser Jesus huvudbudskap som det viktiga, att älska sin nästa. Och motståndet har såklart varit stort.

Och jag håller med dig. Varför gifta sig i kyrkan när man inte är religiös? Förmodligen mest av gammal hävd. Och att det är en vacker lokal. Och att det finns ett romantiskt skimmer över ett kyrkobröllop. De som gifter sig i kyrkan ser väl det positiva och inte det negativa. På samma sätt som jag tycker katolicismen är fruktansvärd samtidigt som det finns människor som tycker påven gör en fantastisk insatts för världens fattiga.

Mvh

Seved

Anonym sa...

Till Seved: Jag försökte att inte vara anonym. Skrev mitt namn någonstans och min mailadress. Andreas och min mail stod i slutet. Man måste inte ha taggarna utår, detta är ju en debatt där folk har olika åsikter, såväl dina som mina bör respekteras...eller?? /adde (ytbadde@hotmail.com)

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej!

Ber om ursäkt för att jag inte såg detta. Jag är bara allmänt trött på anonyma kommentarer där folk enbart är otrevliga.

Jag är inte för månggifte. Och jag tror inte att de som förespråkar bigamai nu för att homosexuella får gifta sig har fått mer vatten på sin kvarn. Tvåsamheten är extremt rotad i vårt samhälle.

Däremot är jag som sagt emot att kyrkan överhuvudtaget ska vara myndighetsutövande, just på grund av att även om de nu viger homosexuella så är har de fortsatt rätt att diskriminera. Då är har alla människor inte samma värde.

Så en fullständig skiljsmässa mellan kyrka och stat.

Mvh

Seved

Unknown sa...

Egentligen är jag trött på trångsyntheten och aggressiviteten från alla "pro-homovigslar"debattörer. Men jag vill ändå ge mitt medhåll till grundtanken i Seveds blogg - att det enda rimliga är att skilja myndighets- och trosutövning åt.
Nej, jag tycker inte man ska tvinga präster att viga homosexuella par. Andra spelregler gällde när de blev präster. Och det är inte konstruktivt att tvinga någon att agera mot sin övertygelse.
Och: nej, jag tycker inte att samfunden ska ha den juridiska vigselrätten. Låt det vara en statlig/juridisk angelägenhet - så kan samfunden själva avgöra hur de vill göra. Det är en uppfattning som bland annat flera frikyrkosamfund framhållit i sina remissvar i frågan. men Svenska kyrkan ville hellre vara stats-/myndighetskyrka...

Peder Nielsen sa...

En sak bara: Seved talar om "en uppdelning /…/ mellan å ena de mer toleranta som tycker det är ok att kristna homosexuella också får vara med i gemenskapen och å andra sidan de trångsynta…"
Till vilken grupp räknas vi som inte lägger oss i människors privat/sexliv, som tycker att alla får vara med i gemenskapen, men som inte tycker att staten ska diktera hur kyrkan ska tro?
Och till vilken grupp räknas de som gärna stänger ute folk med "fel" åsikter, som vill rensa kyrkan från mer konservativa, eller som gärna vill se en kyrka bara för HBT-personer

Johannah sa...

Jag blev glad när jag läste att homosexuella äntligen kan få gifta sig i Svenska kyrkan!

Jag vet att en del homosexuella inte vill gifta sig i kyrkan på grund av hur, enligt mig idiotiskt, kyrkan resonerat.
Men jag tycker det är bra att det åtminstone finns ett val nu!


Intressant blogg föresten!

Anonym sa...

Seved, jag kan hålla med dig om att kyrkorna bör avsäga sig sin vigselrätt i den form den är nu. MEN jag ber dig att göra skillnad på sak och person... även att jag är emot att samkönade par ska få vigas i kyrkan så hatar jag inte homosexuella, jag älskar dem som individer men inte dess "val" av partnerskap. Om man sedan är för religionsfrihet så anser jag att det talar emot denna. Biblen är tydlig med att ett äktenskap är avsett för man och kvinna, att då kyrkan ska välsigna något som religionen anser är "syndigt" ser jag som fel. Då är et bättre att staten sköte den juridiska delen och att kyrkorna kan ha sina cermonier i efterhand. Att kalla det förtryck tycker jag också är fel. Jag tror att jag gör många saker som du, andra homosexuella och andra individer tycker är fel, jag skulle ändå inte säga att jag är förtryckt. Olika religioner och människor tycker olika, det måste få vara ok! /Adde (ytbadde@hotmail.com)

Elliot sa...

Här måste jag nästan kommentera för det stör mig det du säger. Det började liksom bubbla i mig här. Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Alla kan lika gärna gifta sig borgligt? En delning av svenska kyrkan? Är det inte rätt att det finns en valfrihet menar jag? Och är det inte diskriminerande av dig att inte låta vissa präster stå för sin tro och inte behöva bli nämnda som trångsynta bara för de har en viss ståndpunkt?

- Tjej och homosexuell

Anonym sa...

Orka skriva så mycket om homosexuella / Nv/Sp elever