fredag 6 november 2009

Vaccinbrist och medial hysteri


Svininfluensan smittar allt fler. Nu går läkemedelsverket ut och säger att även små barn under två år måste vaccineras. En treåring har dött och orsaken verkar vara svininfluensa.

Doserna levereras inte i samma takt som folk vill bli vaccinerade och köerna ringlar långa utanför klinikerna. Frågan är om medias hetsande skrämselartiklar inte bara gör saken värre? Expressen skriver till exempel: "Svininfluensan på rekordnivå - men toppen inte nådd". Allt för att folk ska känna sig domedagen närma sig.

Behöver verkligen alla vaccinera sig? Är det inte bättre att barn som trängs i stora dagisgrupper och gamla svaga människor prioriteras? Skapar inte bara mediahysterin en masshysteri? Jag förstår att pressen vill sälja lösnummer men borde det inte vara lite rim och reson i rapporteringen.

Läs vad andra bloggare tycker: Svensson, Angie Roger, Livsresan och Röda Malmö.

11 kommentarer:

Anders_S sa...

Jag vet inte var nånstans köerna ringlar långa. Inte i min del av Göteborg i alla fall (det kan ju vara så nånstans, bara för att jag inte hört tals omd et betyder det ju inte att det inte finns köer). Det är vad jag förstår bara att knalla upp och inom en kort stund är du vaccinerad.

All jag känner och känner till som gått till en gemensamt ägd vårdcentral och vaccinerat sig har inte sett till en enda kö eller vaccinbrist. Däremot har en person som gått till privat läkare upplevt vaccinbrist.

Siffrorna från Australien och Nya Zeeland har tydligt visat faran för barn med denna influensa. Störst andel dödsfall finns i de yngre åldersgrupperna nu när gamla människor inte drabbas.

Anonym sa...

Man behöver vara blind för att inte se att sedan skriverierna om svinflu började så är det bara en sak som gäller "gör alla RÄDDA" och det har man lyckats med.
Sett ur perspektivet "antalet döda", så är svininfluensan det minsta bekymmer i sverige.Finns garanterat många fler som har dött av andra orsaker.
Detta styrs av andra orsaker som kommer nog fram senare.
Och test-risk-vaccinationen pågår

Anonym sa...

Vad du svamlar! Du har ju ingentimng att komma med i sak, du sitter ju bara med armarna i kors och tycker till, vem tror du att du är? Varför skulle just ditt ansvarslösa slafstyckande vara mer intressant än alla andras? Just nu l9igger flera tidigare fullt friska människor och kämpar flör sina liv på våra intensivvårdsavdelningar. Då vill jag inte höra det redan 18 000 000 gånger upprepade mantrat "hysteri" EN enda gång till. Ditt tvärsäkra babbel är ett hån mot alla oroliga föräldrar. Usch, vilken översittare du är!

Svenska myndgheter jobbar på bra och håller sig uppdaterade om de senaste rönen. Det är förklaringen till de ändrade rekommendationerna. Sverige har i själva verket varit närmast världsmästare på att möta epidemin, och de svårigheter vi onekligen har beror inte på vår förskyllan.

På EN punkt är jag skarpt kritisk. Man bör stänga skolo och arbetsplatser så långt möjligt, tills leveransen av vaccindoserna, som är försenade, har hunnit ikapp. Denna underlåtenhet kommer att kosta människoliv.

Från det ena till det andra:

Anna Odell gjorde rätt!

- Peter Ingestad, Solna

Anonym sa...

Hej Anders!

Jag har hört flera av mina vänner som har vänt p g a långa köer. Också läst om det i tidningarna.

Jag tycker det är självklart att barn ska vaccineras först.

Mvh

Seved

Anonym sa...

Hej anomnym,

Instämmer helt och hållet. Handlar inte nästan all kvällspress om att hajpa sensationer och skrämma folk? Den seriösa rapporteringen blir mer sällsynt. Att sälja lösnummer är det viktigaste för en blödande branch....

Mvh

Seved

Anonym sa...

Hahaha!!!

Kraxpelax, din fåntratt, du kan inte låta bli att gå in och läsa min blogg så uppenbarligen så tycker du att mina åsiketer är jätteintressanta! Jag känner mig hedrad.

Och tack för dina kloka synpunkter!

Spring nu iväg och vaccinera dig om du inte redan gjort det. Du verkar ju ha drabbats av samma hysteri som alla andra.

Och lycka till i livet, det kommer säkert att gå jättebra för dig!!!

Mvh

Seved

Mats Savolainen sa...

Hallå!
Hittade ingen länk till e-post, men har kommenterat din fråga till metrobloggen.se/matsgronafingrar

Anonym sa...

Hej Mats!

Jag glömde lägga in min adress. Tack! Jag går in på din blogg och kollar.

Mvh

Seved

Camilla sa...

Oj, här fanns jag länkad! Vad kul! Och det är med svininfluensan och vaccineringen..jag borde sluta läsa allt som skrivs. Jag blir bara förvirrad och osäker.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Ja, jag tror fler än du är förvirrade Camilla. Jag är definitivt inte säker på att jag ska vaccinera mig..

Ha en trevlig helg!

Seved

Anonym sa...

Jag har inte tänkt vaccinera mig. Har inte fattat grejen alls...