onsdag 27 januari 2010

FP-bloggar och deras inflytande...

Idag publicerades en lista på folkpartistiska bloggar utifrån vilket inflytande de har i bloggossfären.

Mark Klamberg, med en självklar förstaplats, är den starkaste lysande stjärnan på FPs blogghimmel. Han gjorde en otrolig insats i FRA-debatten och är en av mina store förebilder när det gäller att driva opinion på nätet.

En annan fantastisk person som jag vill uppmärksamma är Amanda Brihed på fjärde plats. Amandas insatser under FRA-debaclet med nätverket Svart måndag är otroliga. Jag har Amanda mycket att tacka för och hon är en stor inspirationskälla för mig när det gäller bloggande och sociala medier.

Jag vill också lyfta min gode vän Sebastian Hallén som bloggar från Kalmar, som hamnar på plats åtta. Sebastians blogg blandar friskt lokalpolitik med rikspolitik, musikvideos med ideologiska debatter. Hans är helt orädd och har en vass penna. Det behövs fler som Sebastian i politiken, personer som säger vad dom tycker utan att vara rädd för repressalier från etablissemanget.

Liberati på plats sex är inte att förglömma. Detta nätverk som startades av Alexander Bard för ett och ett halvt år sen har retat upp halva folkpartiet och resten av Sveriges politiker. Jag bloggar själv på Liberatis hemsida emellanåt och jag tror framtiden kommer att handla mycket om just kollektivbloggande. Alexander Bard är en av de smartaste och mest framsynta människor jag känner och jag känner det som ett stort privilegium att vi är vänner.

Jag hamnade själv på en sjundeplats och jag är mycket nöjd med det resultatet. Min blogg har inte funnits så länge och jag har ingen politisk plattform i traditionell mening. Så jag är stolt över att jag nått ut i det enorma mediebrus som finns idag.

Min gode vän Per Altenberg hamnar på plats nio. Om ni är intresserade av ekonomisk politik är hans blogg en av Sveriges bästa.

Sist men inte minst måste jag hissa Martina Lind, en otroligt skärpt tjej som står bakom både inflytande.se och politometern.se. Jag känner inte Martina personligen än, men hennes drivkraft verkar onekligen vara att vitalisera det politiska samtalet genom internet och hon jobbar stenhårt för att alla som vill ska kunna delta i debatten. Internet är onekligen ett forum där alla kan komma till tals och detta är fantastiskt för demokratin. Vi behöver fler människor som Martina Lind och Ted Valentin, som gör livet enklare för oss som har ett starkt engagemang men som inte är så bevandrade i själva tekniken. Om du bloggar politiskt och inte än har lagt in din blogg på politometern så gör det så snart som möjligt.

Det ska bli spännande att se hur den totala listan ser nu när den presenteras på fredag. Jag är övertygad om att Mark Klamberg kommer att ligga riktigt bra till för att vara en av de tio mest inflytelserikaste politiska bloggarna i Sverige.

Läs vad andra bloggare skriver om FP-bloggarnas inflytande på Internet: Annika Beijbom, Mattias Lönnqvist, Christer Sörliden och Rasmus Jonlund.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, Seved. Vi internet-känner ju varandra iaf :)

Inflytande.se sköter Ted helt själv, så den förtjänar jag ingen ära för. Men jag har kunnat snylta på hans teknikutveckling för att sammanställa Politometern-topplistan, så det är jag mycket glad för.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Ok!

Ja, aldrig fel med fler nätvänner...

Jag trodde du och Ted gjort inflytande.se tillsammans. Men nu vet jag bättre!

Kram

Seved

Anonym sa...

Grattis Seved!!!!

Seved Monke Ajneståhl sa...

Tack Maria!

Seved