onsdag 3 februari 2010

Mer spårvägar i Stockholm!


Min kloka vän Rasmus Jonlund, folkpartist såklart, skriver i en insändare i Mitt i att Stockholms spårvagnsnät bör utvecklas. Jag är av samma uppfattning.

Jag förundras över socialdemokraternas hårdnackade motstånd mot spårvägar i vår vackra stad. De vill hellre ha tunnelbana. Att spårvägar kostar en femtedel av att bygga en tunnelbana men ändå ger 80 procent av kapaciteten bekommer dom inte alls. Hur kan en spårväg vara något negativt? Förstår inte socialdemokraterna i stadshuset att det är Stockholms innevånares skattepengar dom vill spendera på att bygga ut tunnelbanan?

Dessutom känner sig folk mycket tryggare i en spårvagn jämfört med en tunnelbanevagn. Detta beror på att man sitter ovan jord, man kan se ut och att det finns personal i spårvagnen. Varför bryr sig inte socialdemokraterna sig om folks trygghet? Vill socialdemokraterna bygga otrygga tunnelbanestationer?
Eller är det så att man är emot spårvägar för att man sitter i opposition och ska vara mot av principiella skäl? Tänk om någon opositionspolitiker någon gång kunde säga att ett beslut som våra folkvalda har genomfört är ett bra beslut och för en gångs skull ha Stockholms bästa för ögonen. Vad förvånad man skulle bli.

Nedan ser ni Rasmus insändare. Ni kan också läsa den på hans blogg.


Spårvägen är ett klokt val

När vi blir fler stockholmare och innerstadsbor behövs mer kollektivtrafik. Modern spårväg är ett klokt val ur flera perspektiv. Kapacitetsstark, kostnadseffektiv och i mångas ögon en trevlig form av resande kompletterar den tunnelbanan med smidig kollektivtrafik ovan jord och knyter samman viktiga punkter i staden och regionen.

Spårväg City kommer att bli nya Lindhagens förbindelse med övriga stan – och kommer att kunna locka även nya grupper av resenärer som väljer spårvagn istället för bil, vilket är nödvändigt om Stockholm ska växa på ett hållbart sätt.

Med spårväg som kan ge 80 procent av kapaciteten till 20 procent av kostnaden för ny tunnelbana, sällar sig Stockholm till andra europeiska storstäder. Spårväg City och tvärbanans förlängning till Solna är bara början. För oss innerstadsbor blir linje 4 via knutpunkter som Skanstull, Fridhemsplan, Odenplan och Fältöversten nästa viktiga mål – en busslinje som redan i dag har långt fler resenärer än vad som krävs för uppgradering till spårvagn.

Rasmus Jonlund
Kommunpolitiker (FP)

Inga kommentarer: