tisdag 27 april 2010

Gårdagens skämt, att SD skulle dominera sociala medier

SvD skriver att SD dominerar i sociala medier. Jag har varit väldigt aktiv på nätet i ett antal år nu och att SD skulle dominera är något som totalt gått mig förbi. Det enda som Sverigedemokrater gör är att de kastar sig över alla som skriver något om dom och kommer med otrevliga, väldigt ofta pubertala kommentarer. Och dessa är nästan alltid anonyma. Min analys är att det sitter ett litet gäng Sverigedemokrater som känner sig missuppfattade och som inbillar sig att muslimer är roten till allt det onda och genom att häva ur sig dumheter på nätet tror dom att dom förändrar situationen.

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte en arg tonåring från Skåne kommenterar det jag nu har skrivit. Och det kommer att vara i stil med: ”Vi äger nätet”, ”Skyll inte på oss som vill Sverige väl utan skyll på dom som har förstört landet” och så vidare. Ni förstår. Jag får alltid mest kommentarer på min blogg om jag skriver om SD, katolska kyrkan eller om sociala medier. En liten fråga till dig som är Sverigedemokrat och läser detta. Känns det modigt att kommentera anonymt? Känner du då att du bidrar till debatten på ett konstruktivt sätt? Jag är nyfiken och vill uppriktigt veta hur du tänker.

Martina Lind och Brit Stakston, två av Sveriges mest begåvade experter på internet och sociala medier skriver om SD på nätet. Läs deras inlägg här och här. Vilka är mest trovärdiga, de eller SvD? Hans Kullin skriver också ett läsvärt inlägg.

Och när Jimmy Åkesson skrev sin beryktade nazistinspirerade hatamuslimer-artikel i Aftonbladet i höstas kommenterade 200 bloggar och på facebook gick 300 000 människor med i gruppen "Sverigedemokraterna till riksdagen, nej tack". Samtidigt påstod Jimmy Åkessson att SD hade fått "flera hundra" fler medlemmar efter artikeln. Döm själva vem som dominerar i sociala medier...

Inga kommentarer: