onsdag 21 april 2010

Om Erik Laakso och varför centralstyrning på nätet är dömt att misslyckas...

För oss som bloggar och är politiskt aktiva är knuff och politometern sidor som vi tittar på varje dag. Vi vill se om våra blogginlägg ger något genomslag i bloggosfären. Ju fler personer som har funnit ditt inlägg intressant och länkat till just detta ju större chans har du att komma upp i någon rankinglista. Vi är ett gäng folkpartister som bloggar som länkar till varandra i de fall när det finns relevans. Per Ankersjö har också starat en grupp på facebook som heter Alliansbloggar. Detta fungerar bra och bygger helt och hållet på människors egen initiativförmåga. Man lär sig massor av att läsa andras blogginlägg och ofta blir man inspirerad att skriva om samma saker.

Socialdemokraterna har den senaste tiden dominerat i bloggosfären, och anledningen till detta är att S har startat ett nätverk, netroots, som dom tydligen försöker centralstyra. Dom har till och med anställt personer som bara jobbar med detta nätverk. I praktiken fungerar det så att Socialdemokrater som bloggar skriver ett kort inlägg, och lägger upp massor med länkar, allt för att knuffa upp varandras bloggar på olika rankingsidor.

Erik Laakso lämnar nu nätverket vilket är ett väldigt tydligt tecken på att centralstyrning är dömt att misslyckas. Det som driver människor som bloggar är möjligheten att påverka och inte bara att vara partiets åsiktsmaskiner. Jag anser att socialdemokraterna skjuter sig själva i foten för uppenbarligen kommer fler att genomskåda vad netroots är och det så kallade nätverket kommer att förlora mer och mer inflytande.

Hela dynamiken i bloggossfären bygger på frivillighet och just det att du kan skriva precis vad du vill. Detta är otrolig bra för demokratin, alla kan när som helst göra sin röst hörd. Detta borde våra folkvalda omfamna istället för att försöka centralstyra och motarbeta.

Missa inte Marys läsvärda inlägg. Mark Klamberg och Emma Andersson skriver också om detta här och här.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå! Vart tog inlägget "Hallå MP, står ni inte för er politik?"
vägen?

Seved Monke Ajneståhl sa...

Jag tog bort det.

Mvh

Seved Monke

Seved Monke Ajneståhl sa...

Jag tog bort det.

Mvh

Seved Monke

Anonym sa...

Får man gissa på direktiv ovanifrån? ;)

Eller är det Alliansfritts sammanställning som faktiskt lett till en vilja att göra rätt? Det vore bra!

Lars-Erick Forsgren sa...

Erik Laakso ska ha heder av att frigöra sig.
INte kul alls att känna hur tyglarna stramar kring partimärkta bloggar.

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/04/blogga-for-att-diskutera-eller-vara.html

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej!

Nej, det var inte uppifrån, det var från motståndarsidan. En miljöpartist hörde av sig och jag lyssnade och tog åt mig.

Och nej, jag har fortfarande inte läst Alliansfritt och kommer att undvika denna sida även i framtiden.

Mvh

Seved Monke

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej Lars-Erick,

All heder åt Laakso. Jag antar att han var alldeles för mycket "liberal"sosse för att få vara med och leka med dom stora pojkarna, de som tydligen åker runt i en buss med Mona Sahlin just nu för att basunera ut hennes budskap. Men han kommer att fortsätta blogga om jag förstått det hela rätt.

Och det är trist att partierna försöker toppstyra. Jag måste ge heder åt FP som faktiskt inte ens har antytt att alla som bloggar med FP-anknytning ska hålla sig till särkskilda ämnen osv...

Som jag skriver är alla försök dömnda att misslyckas. För det första är dom största politiska bloggarna politiskt obundna och skriver vad dom vill. Och de är med i ett parti men ändå bloggar upptäcker snabbt att de slipper hanka sig fram i en lokalförening i tio år utan kan påverka politiker, journalister och opinion direkt från nätet. Då får kaffekokande, flygbladsutdelning och långa kvällsmöten väldigt låg priorietet.

Mvh

Seved Monke

Unknown sa...

På ett sätt har dock flera missuppfattat vad Netrrots är. Det startades och har hittills fungerat som dels en bloggportal där medlemmarnas blogginlägg syns (vi ser alltså bättre varandra - finns ett annat s-märkt sådant också s-bloggar), dels, och det är uppgiften för s-buzz, att peppa progressiva bloggare genom att förse dem med information om aktuella frågor/kommande aktiviteter. Därutöver har det inom ramen ordnats en del träffar för inbjudna Netroots med ledande politiker och någon gång ockå mer workshopliknande aktiviteter. Som jag uppfattat det så sker inbjudan till dessa senare aktiviteter numera mer selektivt, dvs alla bjuds helt enkelt inte in. Oklart på vilken grund urvalet görs. Själv uppmärksammade jag detta först i samband med en träff på Bommersvik tidigare i år där flera av "veteranderna" tycks blivit utan inbjudan och nu senast när det gäller att erbjudas möjlighet att följa med på bussturné. Såvitt jag vet har det aldrig riktats några som helst krav på Netrootsare, inga order om vad man skall skriva, ingen centralstyrning i någon vettig mening av begreppet.

Länkandet mellan personer med progressiva böjelser var länga under all kritik. Både Erik, Rosemarie, undertecknad m.fl. har länge drivit denna fråga - långt före Netroots tid - eftersom vi såg att andra grupperingar var mycket duktigare på detta och därmed syntes bättre. Vårt syfte var att öka synligheten av de diskussioner om vägval som borde föras främst i det socialdemokratiska partiet.

Anonym sa...

Tack för svaret, Seved! Visste inte att du undvek Alliansfritt, men jag föreslår att du följer just den här länken som jag gav dig ovan. Detta för att du står med på en lista där, och kan be att bli nedtagen nu när du backat från vad du skrev tidigare. Detta står uttryckligen i deras inlägg.

Ha det gott.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej Peter,

Tack för informationen.

Jag tror inte att Netroots är medvetet centralstyrt, tanken från början har väl varit att samla upp alla de socialdemokratiska sympatisörer som bloggar och ge dom verktyg att komma ut med sina budskap.
Men det låter onekligen som partiet drar i många trådar. Det har skapats en bloggportal, de ordnar bloggträffar och nu en bussresa för särskilt utvalda. Är det inte otroligt lätt hänt att de som är "lojala" mot partiet får vara med och leka men de som sätter sig på tvären blir marginaliserade? Jag har svårt att tänka mig annat.

Jag tycker att Laaksos reaktion är sund och den sätter fingret på problemet hur etablissemanget ska ta till vara på det engagemang som finns bland människor som är aktiva på nätet.

I o m att knuff och politimetern har blivit så centrala så är det väldigt lätt att listorna på rankingsidor hamnar i centrum istället för politiken. Detta i sig leder till korta inlägg vilket kortsiktligt gör att en del bloggar kommer upp på knuff men långsiktligt kommer fler och fler att förlora läsare. Ingen återkommer till en blogg flera gånger som bara hänvisar till en annan.

Mvh

Seved Monke

Peter Andersson sa...

Spännande debatt på allianssidan
Kan bara instämma i Peters inlägg.

Noterar att Seved på Youtube ser NetRoots arbetssätt som inspiration till liberala bloggare.

http://www.youtube.com/watch?v=Iih1gpX-TJk

Seved skriver "Socialdemokrater som bloggar skriver ett kort meningslöst inlägg.."

En signal om nivån på diskussionerna framöver?

Trist, tråkigt och något trångsynt.

/P

Aja sa...

Jag har en ledare om Netroots i UNT i dag: http://www.unt.se/ledare/natrotterna-biter-i-graset-918752.aspx

Maria Ripenberg

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej Peter,

Jag ser inte er som inspiration men jag förstår att du har taggarna utåt efter Eriks avhopp.

Vad jag säger på youtubeklippet är att vi folkpartister också vill visa att vi är många som bloggar. Om du tittar på det en gång till så uppfattar du säkert det. Och den stora skillnaden mellen s och fp är att fp uppenbarligen inte väljer ut vissa bloggare för att åka buss med Mona Sahlin eller sitta på ett möte och länka under betald arbetstid.

Och många inlägg är meninslösa Peter, de handlar bara om att driva trafik. Detta är inte unikt för Netroots, många andra bloggare gör samma sak. PP har gjort det under hela FRA-debatten.

Mvh

Seved Monke

Seved Monke Ajneståhl sa...

Tack för länktipset Maria, jag länkar vidare din artikel.

Mvh

Seved Monke

Anonym sa...

Om man väljer att vara med i netroots ser jag det bara som en association. Känner man sig styrd och tycker att man måste anpassa sitt bloggande för att vara med så är det liksom fel.

Jag tycker det är bra att Ĺaakso skriver om att han lämnar netroots för det skapar en aktion som kommer leda till en reaktion där de som är med i netroots måste fråga sig varför de är med.

Det är nyttigt.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Essbeck,

Jag håller helt med dig. Jag tycker Laaksos reaktion är sund och hoppas att debatten på grund av hans avhopp fortsätter.

Mvh

Seved