söndag 18 april 2010

Strålande stämning bland Stockholms folkpartister

Igår var jag och Alexander BardStockholmskonferensen som är ett årligt återkommande Folkpartiarrangemang. Det var knökfullt, stämningen var på topp hela dagen och tre av våra ministrar var där. Vår partiledare tillika skolminister Jan Björklund inledningstalade och jag måste säga att han är mycket bättre och mer underhållande när han inte har manus.

Jag gick bland annat på ett seminarium som handlade om Stockholms utveckling med kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt som var riktigt givande. Stockholm är en unik stad som växer väldigt fort. Utmaningen är att behålla stadens skönhet och samtidigt låta staden växa. Folkpartiet i stadshuset säger ofta nej till överhastade projekt, till exempel den gigantiska badringen som skulle läggas i riddarfjärden för några år sen. Badhuset hade förstört vyn totalt och därmed en del av Stockholms unikhet.

Adam Cwejman, LUF-ordföranden, höll ett riktigt bra anförande. Jag anser att Adam har stor potential, men folkpartiet måste bli bättre på att lyfta fram unga kandidater. Idag är det en skrämmande liten del av unga människor som uppger att dom kommer att rösta på Folkpartiet och detta är ett stort problem för framtiden. Vi behöver unga ambassadörer som för fram vår politik. Men jag är övertygad om att Adam och LUF kommer att bidra till att FP gör ett bra val bland förstagångsväljarna. LUFarna är taggade och fulla med självförtroende och bra idéer, i förra veckan hade dom en kampanj som resulterade i 140 nya medlemmar på en dag.

Birgitta Ohlsson höll ett otroligt anförande. Är det något den tjejen kan så är det att väcka känslor, jag vet ingen politiker som brinner så för sina frågor som hon gör. Jag är otroligt stolt och glad över att Birgitta är EU-minister och kommer att bli väldigt förvånad om inte Birgitta blir vår nästa partiledare.

Martin Ängeby, generalsekreterare för SILC höll ett kort men kärnfullt anförande om politiska fångar på Kuba och betonade hur viktigt det är att vi liberaler står upp mot alla former av diktaturer och förtryck.

Tack Isabel Smedberg Palmqvist, Moa Bäckström, Per Hammar och alla ni andra som gjorde Stockholmskonferensen till en så lyckad dag.

Mer bloggat om folkpartiaktiviteter: Annika Beijbom och Carina Boberg.

Inga kommentarer: